2 av 3 bruker papir

23.02.2018
Digitalisering går lettere for kvinner enn menn, mener lederen i Hagland Finans.
Digitalisering er i vinden som aldri før, og det skrives om digitalisering i alle kanaler. Samtidig viser flere undersøkelser at norske bedrifter henger langt bak når det gjelder å ta i bruk digitale løsninger. Digitalisering av prosesser kan spare bedriftene for store kostnader, gi bedre styring og økt lønnsomhet.

Visma har nylig publisert en undersøkelse, hvor de har kartlagt digitaliseringsgraden av økonomiske og administrative prosesser blant 1500 små og mellomstore bedrifter (Visma Digital Index 2017).

Mens norske innbyggere ligger helt i verdenstoppen på bruk av digitale tjenester, ligger norske bedrifter langt etter amerikanske og asiatiske bedrifter. Undersøkelsen viser også at digitaliseringsraden kun 46 prosent på syv av de vanligste økonomiske prosessene i en bedrift (timeføring, betaling, fakturering, reiseregninger mv.). Hele 2 av 3 norske bedrifter fører fremdeles reiseregninger og utlegg på papir. Man kan spare mye tid og ressurser på å gjøre dette digitalt.

Ifølge rapporten peker  flere undersøkelser på tre hovedårsaker til at norske bedrifter henger etter:

1. Manglende gjennomføringsevne og endringskultur

2. Manglende prioritering i ledelsen

3. Manglende kompetanse

- Jeg tror at dette også henger sammen med strukturen i næringslivet lokalt og landet for øvrig, sier daglig leder i Hagland Finans, Jostein Aksdal.

- Vi vet at 80 % av bedriften har 4 ansatte eller færre. Dvs. at mange av lederne og eierne selv er operative i driften og har mindre tid til å drive ledelse og utvikling. I en rørleggerbedrift med fulle ordrebøker havner nok digitalisering et stykke ned på prioriteringslisten fordi man har nok med å levere rørleggertjenester. Min erfaring med digitalisering i mange små bedrifter er ikke at det viljen det skorter på, men man har ikke har tatt seg tid til å sette seg inn i det eller trenger at noen utenfra tar et initiativ for å synliggjøre muligheten digitaliseringen gir.

Flere undersøkelser viser at kvinner er mer digitaliserte enn menn. Når vi vet at nærmere 85 % av norske bedrifter (også på Haugalandet) ledes av menn, kan dette også være en medvirkende faktor. Det skrives mye om digitale innfødte (født i 1985 eller senere) og digitale immigranter.  Jeg sitter ikke med statistikk på hvordan alderen blant daglige ledere er, men blant styremedlemmer (som ofte er sammenfallende med daglig leder i mindre bedrifter), er over 70 % av dem over 45 år, altså digitale immigranter.

- Så hvorfor haster det med å starte opp med digitaliseringen av bedriften? Mange klarer seg jo veldig godt med dagens løsninger. Grunnen til at det er viktig å komme i gang er at man ikke blir for akterutseilt. På Grunderloftets besøk i Silicon Valley før jul erfarte de at digitalisering som det snakkes mye om her til lands ikke hadde fokus i det hele tatt. Her er det nå muligheten i blockchain-teknologien, Machine Learning og AI (Artificial Intelligence) som var i vinden, sier Jostein Aksdal.