Årets første cruisegjester ankommer tirsdag

27.04.2015
Cruisesesongen åpner med anløp av Hurtigruteskipet FRAM i Skudeneshavn tirsdag 28. april. Haugalandet kan i år se frem mot 18 cruiseanløp, fordelt på 8 forskjellige skip, med til sammen ca 23.000 gjester mellom april og september.
”Vi gleder oss over økning i antall anløp og cruisegjester, og at vi i år kan stifte bekjentskap med skip som ikke har besøkt oss tidligere. At årets cruisesesong åpner med anløp i Skudeneshavn er spesielt hyggelig. Hyggelig fordi utflukter fra cruisehavna i Haugesund til ”The white heaven by the sea” har vært populære og begeistret cruisegjestene. I år står blant annet turer til Skudeneshavn på hvert eneste skip sitt turprogram – en sikker vinner, vi gleder oss over det”, sier reiselivssjef Vigleik Dueland

“Karmsund Havn ser frem til at en meget spennende cruisesesong nå er like om hjørnet. Det er kjekt å se at cruisesatsningen bærer frukter og vi gleder oss til å ta i mot om lag 23.000 gjester og 18 skip i 2015” sier Havnedirektør Tore Gautesen.

Karmsund Havnevesen har fra årets sesong åpnet opp for å kunne ta i mot cruiseskip også på østsiden av Garpeskjærkaien. Inneværende sesong vil Haugesund som følge av dette for første gang ha to cruiseskip i havna samtidig.
Sesongen byr i år på flere anløp av større cruiseskip enn hva Haugesund har hatt besøk av tidligere. Største skip i år er TUI Cruises med sitt helt nye skip ”Mein Schiff 4”. Skipet har en kapasitet på 2500 passasjerer og besøker Haugesund tre ganger i løpet av sommeren.

Utvikling
Destinasjon Haugesund & Haugalandet og Karmsund Havn har siden 2012 jobbet for tilrettelegging og utvikling av cruiseturisme for regionen - med Haugesund Sentrum som en viktig partner.
Resultatene av satsningen ligger så langt foran estimert utvikling. Men partene har satt seg høye mål, og satser på 40 anløp i året innen 2017.
Innen utgangen av årets cruisesesong har regionen siden oppstarten hatt besøk av til sammen ca 38.500 passasjerer.
2013: 5 anløp, ca 7.500 passasjerer
2014: 10 anløp, ca 8.000 passasjerer
2015: 18 anløp, ca 23.000 passasjerer

Cruisegjestene skaper verdier
Innovasjon Norge gjennomførte i 2014 en landsomfattende analyse over turistenes samlede forbruk, med spesielt fokus på den delen av forbruket som skjer på land. En cruiseturist bruker i gjennomsnitt 860 kr pr dagsbesøk i land. Til sammenligning; en landbasert turist bruker i snitt kr 1.285 kr i døgnet (midler som tilfaller norsk næringsliv).
”Dersom jeg legger til grunn Innovasjon Norge sin undersøkelse, vil mulighetene for økt handel til handelsstanden i Haugesund Sentrum være gode”, sier sentrumsleder Odd Fossan-Waage jr.

Cruiseanløp 2015