Best i klassen

04.02.2020
Karmøy har til enhver tid nærmere 90 lærlinger, og er den største lærebedriften på Haugalandet. Her er mange av dem samlet til informasjonsmøte i fjor høst. (Foto; Karmøy kommune)

Av 28.600 personer som søkte om læreplass i fjor, begynte om lag 22.300 i lære på en arbeidsplass, opplyser Kunnskapsdepartementet. Det tilsvarer 78 prosent.– 8 av 10 er gode tall, men vi er ikke i mål. Det er fortsatt flere tusen ungdommer som vil ta fag- og svennebrev, som ikke får drømmen sin oppfylt, fordi det er mangel på læreplasser.

Det gjøres mye riktig i fylker og bedrifter som vi skal bygge videre på, men det er helt avgjørende for ungdommene at yrkesfagtilbudet blir bedre, sier kunnskaps- og integreringsminister Trine Skei Grande (V) i en uttalelse.I tillegg til at 78 prosent fikk lærekontrakt, fikk 3 prosent opplæringskontrakt med en bedrift. I tillegg startet 4 prosent fagopplæring i skolen. Om lag 15 prosent av søkerne sto uten noe tilbud.Grunnet nye tall etter regionreformen kan tallene for 2019 ikke sammenlignes med tidligere år

r.