Bytter til papir laget av jordbruksav-fall

19.04.2018
Meglerhuset Rele skal bruke miljøvennlig papir laget av jordbruksavfall. Trykkejobben utføres av HBO– Et bevisst valg i forhold til miljøet, sier Marius Kallevik hos Rele.

Meglerhuset Rele sine boligprospekter, kjøpekontrakter, skjøter, oppdragsavtaler, brev og andre papirrelaterte dokumenter og skjemaer skal i fremtiden trykkes på PaperWise-papir. Dette er en papirtype laget av jordbruksavfall i form av stenglene og bladene som er til overs etter innhøsting og etter at maten er fjernet fra planten.

– Det er flere grunner til byttet. Vi ønsker å være fremoverlente og i forkant av utviklingen innenfor det som knytter seg til vår bransje, det være seg alt fra papir til teknologi. Papirtypen passer også godt til vår nye profil som inneholder naturfarge. Samtidig er det et bevisst valg i forhold til miljøet, sier eiendomsmegler og partner hos Rele, Marius Kallevik.Selve trykkjobbene og import av papirtypen skal utføres av Haugesund Bok & Offset (HBO), som er eneimportør av PaperWise i Norge, Danmark og Sverige.

– PaperWise er kanskje det mest miljøvennlige papiret som kan velges til en fornuftig pris per i dag. Vi ønsker at brukerne av PaperWise skal være eksklusive i sin bransje, og på den måte kan vi i HBO være med på trekke frem våre kunder som bærekraftige og miljøbevisste bedrifter, sier daglig leder hos HBO, Ørjan Risanger, og legger til:– Vi er svært stolte av å få Meglerhuset Rele med på laget som en god ambassadør for vårt produkt.

Kallevik i Rele forteller at meglerbedriften har hatt et bevisst forhold til miljøet også før papirbyttet.– Vi var for eksempel tidlig ute også med elektronisk arkivering, slik at vi lagrer mailer osv. digitalt i stedet for å printe dem ut. Som Eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å lagre saksdokumenter i 10 år.Han anslår videre at Rele trykker opp mellom 6.000 og 8.000 boligprospekter à ca. 50 sider i året. Ved trykking av prospekter er det svært viktig at lys og fargegjengivelse samsvarer med hvordan boligen faktisk ser ut i virkeligheten.– For at dette skal bli optimalt på trykk, er vi avhengige av et tett samarbeid mellom fotografen vår og trykkeriet. Dette opplever vi å bli møtt på hos HBO, og kvaliteten på det som har blitt trykket på det nye papiret til nå er svært bra, noe vi selvsagt er veldig fornøyde med, forteller eiendomsmegleren, og fortsetter:– Inntrykket vårt av HBO til nå er at de, som oss, er veldig fremoverlente i forhold til å utvikle seg og sine produkter.

Risanger i HBO opplyser at miljøvennlige PaperWise egner seg godt til alle typer trykkteknologi, både til små og store opplag, også til emballasje. – Vi holder også på å utvikle en serie PaperWise-konvolutter med naturfarger, noe som vil gi bedrifter en fin mulighet til også å velge en spennende, synlig og miljøvennlig identitet i all sin papirkommunikasjon.