Dugnad sikrer ny hytte

21.09.2017
Solid dugnadsinnsats gjør at fjellfolk kan glede seg over nyåpning i Etne- og Saudafjellene.
Fjellhytten ved Storavatnet har gjennomgått en stor ombygging og helt ny sikringshytte er reist like ved. 24. september er det offisiell åpning og åpent hus 575 meter over havet.

Arbeidet med ny sikringshytte ved Storavassbu startet i mai 2016, og ombyggingen av hovedhytta har pågått siden april i år.

- Storavassbu er nå blitt en av våre mest moderne hytter med tanke på tekniske løsninger. Denne hytta er en naturlig innfallsport til fjellet, med nydelig beliggenhet ved Storavatnet.

Hytta har vært mye besøkt de siste årene, og etter oppgraderingen har vi økt kapasiteten for å ta imot enda flere gjester.

Vi håper også at flere fjellentusiaster fra Stavangerregionen vil oppdage denne perlen i Etne- og Saudafjellene, sier daglig leder i Haugesund Turistforening, Lauren McPherson Simonsen.

Søndag 24. september står Sauda-ordfører Asbjørn Birkeland for den offisielle åpningen, og Simonsen ønsker alle fjellfarere og hyttegjester velkommen til åpningsfest.

3500 dugnadstimer

Storavassbu har gjennomgått en betydelig ombygging, fått et solid ansiktsløft, oppgradert og forbedret hemsene, økt brannsikkerheten, installert lys fra solceller og fått nye toalettløsninger.

Den nye sikringshytta har 10 sengeplasser, kjøkken, stue, gode toalettløsninger og lys fra solceller.  Den gamle sikringshytta skal nå benyttes som hundehytte

- Vi har hatt en utrolig dyktig dugnadsgjeng som har stått på og lagt ned mer enn 3500 dugnadstimer i arbeidet med både sikrings- og hovedhytta. Det er også gjort en stor jobb med å forbedre stiene og vardene inn til hytta, og dette arbeidet vil trappes opp de neste årene, sier Simonsen.

Haugesund Turistforening har fått hjelp fra en rekke private aktører som har svært viktige støttespillere i arbeidet, forteller Simonsen

Arkitekt Stein Jarle Helgeland Fra Arkitektkontoret Brekke Helgeland Brekke står bak tegningene, mens snekkerfirma Duco, Frøyland Elektro, Bjelland VVS og In Design har vært viktige bidragsytere under byggingen og utformingen av byggene, sier Simonsen.

Arbeidet med oppgraderingen av Storavassbu er finansiert av spillemidler, og gaver fra Sparebankstiftelsen SR-Bank, Olav Thons Stiftelse, Sparebanken Vest.