En nyprintet propell, takk!

31.01.2019
Espen Sivertsen med en 3D-printet propell. Nordmannen gjør stor suksess med å printe reservedeler til skipsindustrien over hele verden.
Espen Sivertsen gjør det stort med å 3D-printe reservedeler til skip over hele verden. 15. mars stiller han på Haugalandskonferansen.
-Vi ser bare begynnelsen, sier Espen Sivertsen på telefonen fra hovedkontoret i San Leandro i California, i hjertet av Silicon Valley.

Gjennom selskapet  Ivaldi Group har han utviklet ett av verdens ledende økosystemer for 3D-printing, og fått både Aksel Lund Svindal og Wilhelmsen-rederiet med på laget.

Han mener at 3D-printing vil knuse mange av dagens verdikjeder

-Jeg gleder meg til å komme til Haugesund, en by med sterke maritime tradisjoner, sier Sivertsen, som er en etterspurt foredragsholder og som i fjor høst bl.a. gjestet den anerkjente teknologikonferansen  Kongsberg. Summit.

Reservedeler til skip

Sivertsen og Ivaldi Group har spesialisert seg på reservedeler til shipping-industrien. I stedet for å selge reservedeler over hele verden, sender  Sivertsen og hans selskap filer. De printes ut lokalt, med det resultat at både ventetid og pris blir redusert. Ved avdelingen i Singapore har Ivaldi bygget opp et digitalt lager, som betjener et stort skipsmarked.

Foreløpig printes mindre bestandige deler som pakninger, bolter og muttere. Hovedsakelig i plast, men nå kommer metall. I løpet av året tror Sivertsen det vil være marked for og mulig å 3D-printe reservedeler i metall.

– Situasjonen i dag er at utstyrsprodusenter av kostnadsmessige årsaker er tvunget til å produsere reservedeler i volum, og så oppbevare disse på lager frem til delen trengs. Dette kan ofte bety at kapital er bundet opp i inventar over flere år. Vi server et marked som trenger reservedeler NÅ, sier Sivertsen.

Superalpinist

Alpinisten og gullgrossisten Aksel Lund Svindal satser sterkt på investeringer i oppstartselskaper, inkludert selskaper som jobber inn mot bygg og anlegg.

Under Entreprenørens Marked forleden var han aktivt tilstede under hele arrangementet for å promotere sitt samarbeid med AF-gruppen og spesielt med det norsk/amerikanske selskapet Ivaldi, ledet av den norske gründeren Espen Sivertsen.

- Gründere og toppidrettsutøvere har noe felles. I skadeperiodene har jeg benyttet tiden til å se inn i den teknologiske verden. Selv alpinstøvler kan bli smarte gjennom 3D-teknologi, og da jeg kom i kontakt med Espen Sivertsen og Kronprins Haakon også ble en døråpner, ja da var jeg ikke i tvil om at dette var et felt jeg gjerne ville investere i, sier Lund Svindal.

15. mars entrer Espen Sivertsen  scenen i Scandic Maritim for å ta oss med i en spennende verden.

Vi gleder oss!