Får viktig Castberg-kontrakt

05.06.2018
MECAN AS har sikret seg kontrakt som kan gi betydelig lokale ringvirkninger

MECAN AS har inngått en kontrakt med TechnipFMC for å bygge målestasjoner til Statoils produksjonsskip Johan Castberg som skal utvinne olje og gass i over 30 år fremover.

Kontrakten vil gi behov for nyansettelser, samt økt innleie av personell i perioder. I tillegg vil dette gi ringvirkninger til flere andre lokale leverandører, sier daglig leder Øivind Erland i en pressemelding.

Ifølge Statoil er Johan Castberg-feltet det største offshoreprosjektet i verden som ble besluttet utbygget i fjor. Konsekvensutredningen av prosjektet anslår at olje- og gassfeltet de neste 30 årene vil gi inntekter på 188 milliarder kroner etter at alle kostnader er trukket fra.

Av dette er det estimert at 125 til 138 milliarder vil ende i den norske statskassen. Prosjektet, med forventet produksjonsstart mot slutten av 2022, blir sentralt i videreutviklingen av nordområdene, og vil skape betydelige verdier og ringvirkninger for Norge.

Produksjonsskipet Johan Castberg vil ligge 240 kilometer utenfor kysten av Hammerfest. Feltet skal drives av Statoils driftsorganisasjon i Harstad, mens supply- og helikopterbasen vil ligge i Hammerfest.

Nyansettelser og positive ringvirkninger

Knyttet til byggingen av skipet er haugalandsbedriften MECAN AS tildelt kontrakt for produksjon av skipets to målestasjoner. De to målestasjonene for olje- og gass, på henholdsvis 175 og 2,5 tonn, vil fungerer som skipets og operatørens taksameter.

Innen offshore, subsea, marine, oppdrett, prosessindustri og samferdsel, har MECAN siden 1987 vært leverandør for komplette løsninger til industrien. Bedriften har i dag 41 ansatte, er lokalisert med hovedkontor på Husøy, og har totalt tre avdelinger: Husøyvegen 149, Husøyvegen 175 og på Killingøy Subsea- & Offshorebase samt personell på Kårstø K-Lab.

Smarte omstruktureringer

Oljekrisen som de siste årene har skylt over Norge, rammet også MECAN. Ved å senke kostnadene, produsere raskere og smartere samt rette seg mot kunder og markeder også utenfor subsea-, olje- og gassnæringen, har MECAN oppnådd gode resultater. I forhold til 2016 opplevde bedriften en omsetningsøkning på hele 66 prosent, og har et godt driftsresultat.

Det siste halvåret har bedriften økt bemanningen med åtte personer, både utførende og funksjonærer. Med Johan Castberg-kontrakten i havn vil bedriften ha ytterligere behov for å øke bemanningen i tiden fremover.

Kontrakten har allerede gitt, og vil gi ytterligere behov for nyansettelser, samt betydelig økning av innleid personell i perioder. I tillegg vil dette gi ringvirkninger til flere andre lokale leverandører, sier daglig leder Øivind Erland.

Skal bygges i egne lokaler

Arbeidsomfanget til MECAN inkluderer prosjektledelse, innkjøp, fabrikasjon av moduler, elektro og automasjon, overflatebehandling/brannbeskyttelse, isolering, testing, ferdigstillelse og dokumentasjon.

Byggingen vil foregå i MECAN sine egne lokaler på Husøy. Kontrakten ble formelt tildelt tidlig i 2018. Og etter en periode med planlegging, innkjøp og forberedelse, ble First Cut gjennomført 30. april. Nå er produksjonen godt i gang, og det er svært høy aktivitet på produksjonsområdet på Husøy.

– Dette er en svært viktig kontrakt for MECAN AS, og vi har jobbet mot å få denne kontakten over lang tid, innrømmer prosjektleder i MECAN, Tore Steinsland.

Kontraktens verdi kan de ikke si så mye om, men arbeidet vil sysselsette en betydelig del av arbeidsstokken på sveiseavdelingen i 2018.

– Vi er svært tilfreds med at TechnipFMC har vist oss tilliten til å bygge disse modulene. Det er et av de kritiske elementene på produksjonsskipet, og det at vi nå har fått denne muligheten viser at vi har gjort et skikkelig stykke arbeid for TechnipFMC tidligere, sier Steinsland.