Folk og framtid på HR-Dagen

05.05.2017
Opp med tempoet. De raske slår de trege. Frilancerne erstatter de faste jobbene. Puh...
Et A-lag av foredragsholdere øste av sin kunnskap og sine erfaringer på Næringsforeningens Leder & HR-Dag i Scandic Maritim torsdag. Her var en raffinert meny som inneholdt alt fra krisehåndtering og endringsledelse til framtidsyrker og integrering av innvandrere. Et sett av komplekse utfordringer ble lansert, og man skal sannelig være på alerten for å henge med.

La oss prøve oss på en liten oppsummering:

Fast beating the slow: Fart i omstillingsprosesser er helt avgjørende. Tvil litt raskere. Nye produkter i stedet for flikking på gamle vil gi resultater.

Slow down- to speed up. Sørg for å få med medarbeiderne på turen. Ikke la en endringsprosess bli et ledelsesprosjekt.

The world is going freelance. Frilancerne vil erstatte fast ansatte. Framtidens medarbeidere krever andre arbeidsmetoder. Jobbe andre steder, løsere tilknytning til bedriften.

Climatechange. Det er å stikke hodet i sanden å tro at ikke klimaforandringene vil tvinge fram miljøvennlige produkter og produksjonsmetoder.

New skills! Nye yrker vil vokse fram. 64 prosent av dagens skoleelever vil jobbe i yrker som ennå ikke er oppfunnet.

Hva?

Rundt 120 personer deltok på konferansen torsdag fra en rekke forskjellige bedrifter og bransjer. De fikk høre Leo Ajkics historie om utenforskap og identitetskrise og veien til å bli "norsk", framtidsforsker Thomas Geukens betraktninger om framtidens arbeidsliv, psykologen Mads Nordmos forelesning om hva tillit er og hvordan det skapes og Efwa Hagstrøms budskap om hva som gjør en organisasjon endringsrobust. Ikke å forlemme Irene Grastveit fra Egersund og Stavanger, som øste av sin "tredimensjonale" bakgrunn med en fot i ledernes verden, en i akademia og en som grûnder.

To lokale foredragsholdere gjorde sin saker veldig bra: Vibekke Berge fortalte om hvordan det er å blir rammet av hjerneslag og kampen for å komme tilbake, mens Kari Cheek fortalte om erfaringene Sysco har høstet ved å ta i bruk plattformen Workplace by Facebook.

Godt for deltakerne var det i alle fall å vite at HR er på full fart tilbake i bedriftsledernes bevissthet. Fremtidsforsker Thomas Geuken var klar på at HR nå vil gå inn i en gyllen æra, fordi ledelse av mennesker viser på bunnlinja.

Stadig flere bedrifter bruker tid på å kvantifisere betydningen av å legge forholdene til rette for medarbeiderne, hegne om dem, gi dem de rette arbeidsbetingelser.

HR 2017

For øvrig har vår hovedsamarbeidspartner på Leder & HR-Dagen, AOF Haugalandet, åpen dag 11. mai i forbindelse  med sin 40 års dag. Der tilbyr organisasjonen minikurs i en del av de emnene som ble viet oppmerksomhet på konferansen torsdag. Blant annet relasjonsledelse. Du finner mer på hjemmesiden.