For sent, Erna

19.02.2016
Les hva HN-direktøren mener om prosessen rundt kommunereformen
Erna Solberg ber Karmøy-politikerne tenke eg om. Hun mener de tenker kortsiktig og ikke tar et helheltlig ansvar, når de nå med stor sannsynlighet sier nei til kommunereformen.

Vi er redd du er altfor sent ute, Erna. Karmøy har bestemt seg. Det spøker også for andre prosjekter i nordfylket. Mens kommuner i sørfylket har fruktbare naboprater og vil gå videre med kommunesammenslåing som mål, er kommunepolitikerne her på bjerget mest opptatt av å hegne om det de har, og ikke diskutere hva de kunne ha fått.

Jeg klandrer dem ikke.

Kommunereformen VAR et lovende regjeringsprosjekt, sterkt støttet av Arbeiderpartiet. Men trøkket i prosessen og Jan Tore Sanners gjentatte formaninger om "robuste kommuner" mistet etterhvert både kraft og troverdighet. Pisken eller gulrøttene som ble lovet kommuner som ville slå seg sammen, var vage og bagatellmessige, og langtfra virkningsfulle nok til å få kommunepolitikere rundt om i landet til å innse alvoret.

Og slik gikk nu dagan.

Arbeiderpartiet hoppet av, og i kommunevalgkampen ble kommunereformen en opplagt taperkamp for regjeringspartiet Høyre.

De siste månedene har det riktignok vært en del gode eksempler på kommuner som har tatt nabopraten på alvor. Og både Sanner og Erna Solberg har manet til ettertanke og handlekraft- men med begrenset virkning.

Hvorfor?

Slik jeg ser det, har det vært et prosjekt uten kraft. Sanner & Co. har ikke helt trodd på prosjektet selv, vinglet mellom tvang og frivillighet og aldri servert en pakke som gav kommunene et klart svar på hva de vil vinne eller tape på en kommunereform.

Hadde Sanner virkelig turt, skulle han servert kommunene en politisk smørbrødliste som fikk dem til å skjønne at de aldri ville overleve ved å stå alene.

Dit kom vi aldri.

Og nå er jeg redd det er for sent, Erna

Egil Severeide

Adm.dir Haugesundregionens Næringsforening