Første skip ved ny terminal

18.02.2019
Stolt gjeng ved ny terminal på Husøy. Fra venstre: nestleder i styret i Karmsund Havn, Tønnes B. Tønnesen, leder i NCL Arne Jacobsen og havnedirektør Tore Gautesen.
"Coneste" av Gibraltar var første skip ved den nye containerterminalen på Husøy.
Skipet,  som opereres av Haugesundsrederiet North Sea Container Line (NCL), klappet til kai ved det nye terminalområde Haugesund Cargo Terminals litt etter klokka 09 mandag morgen, med kurs for Rotterdam. Godt lastet med containere  med ulikt innhold,  manøvrerte skipper Arild Skar det rødmalte skipet sikkert på plass. "Coneste" er et av fem skip som opereres av NCL og gründer og leder Arne Jacobsen og datteren Ada, markedsdirektør i rederiet (bildet nedenfor) , var begge hjertelig tilstede.

NCL er den største containeraktøren på Haugesund Cargo Terminals og har målrettet bygget opp terminalen på Husøy til å bli en svært viktig norsk containerhavn.

Faktisk en av de raskest voksende containerhavner i hele Skandinavia, i følge havnedirektør Tore Gautesen. Han kan stolt konstatere at utbyggingen på Husøy fortsetter i imponerende tempo, og at et nå er inngått kontrakt om forlengelse av kaiområdet i sørlig retning. På sikt er planen å bygge ut terminalen helt til Flataskjær enda litt lenger sør.

Arbeidet med terminalen startet 9. november 2017, og Karmsund Havn har siden oppstarten investert cirka 300 millioner i utbyggingen.

Den offisielle åpningen av Haugesund Cargo terminals på Husøy skjer tirsdag 11.juni 2019, med stor festivitas og flere hundre inviterte gjester, kunne havnedirektøren meddele under markeringen mandag formiddag.