Fremdeles kritiske til Helge Lund

23.04.2013
Sentrale fagforeninger i Statoil gikk i fjor ut med mistillit til konsernsjef Helge Lund. Det står de fremdeles ved.
Da konsernsjef Helge Lund for ett år siden fjernet mange Statoil-ansattes mulighet til å gå av med full pensjon ved fylte 62 år, var reaksjonene sterke. Statoil-sjefen ble skjelt ut på Statoils interne blogg, og sentrale fagforeninger gikk ut med sin mistillit til ham.

Først ut var sokkelavdelingen til Industri Energi. Så fulgte YS og Safe etter.

- Vi har ikke endret oppfatning. Mistillitssaken gikk på pensjon, men er samtidig del av en typisk trend med å øke aksjeverdien for eierne, sier sokkelleder Per Steinar Stamnes i Industri Energi Statoil.

I Stavanger Aftenblad mandag gikk redaktør Hogne Hongset i næringslivsbladet På Spissen ut mot konsernsjef Lund og kalte ham en «godt betalt slakter». Hongset viser til salgene av bensinstasjonskjeden og den landbaserte petrokjemiske industrien i Telemark.

- Statoil bygde seg opprinnelig opp som en stor aktør i hele verdikjeden, men dette har selskapet beveget seg langt bort fra de siste årene, sa Hongset til Aftenbladet.

Sokkelleder Stamnes i Industri Energi Statoil er enig i kritikken.

- Statoil tjente penger på bensinstasjonene, men ikke nok etter eiernes mening. Vi er ikke enig i strategien med å spisse selskapet mot produksjon av olje og gass.

- Hva med konsernsjef Lund?

- Han gjør sikkert det han får beskjed om av eierne, hvor Staten er den største, nemlig å maksimere verdien. Så får Lund høyere bonus og lønn etter resultatene han oppnår.

Les hele saken her: http://www.aftenbladet.no/energi/arbeidsliv/Statoil-ansatte-fortsatt-uten-tillit-til-Helge-Lund-3163736.html#.UXYw9nd5_yB