Fremtidens arbeidstakere samlet

20.01.2015
2500 ungdommer skal bli inspirert til å gjøre gode valg for fremtiden. Godt hjulpet av bedriftene i regionen.
"Det er et bra driv og et godt engasjement hos bedriftene, og man kan se at veldig mange av dem har lagt ned et godt stykke i arbeid i forberedelsene til messen", sier rådgiver i Haugaland Vekst, Ronny Sætre.

Med på laget har han Brit Astrid Grønning fra Ungt Entreprenørskap. "De som opplever størst pågang er de som har lagt en innsats ned i det å engasjere elevene", bekrefter Grønning.

[caption id="attachment_167127" align="alignleft" width="356"] Steinar Tveita (med ryggen til) forklarer 10. klassinger hva som finnes i hans bransje.[/caption]

Steinar Tveita er koordinator i Maritimt Opplæringskontor og den som presenterer elevene for bransjen Marin, Maritim og Offshore. "De elevene vi har hatt til nå virker til å

være godt forberedt til årets messe, og vet hva de skal spør om når de kommer rundt på standene".

Malene Hønsi, Leif Eivind Nesse og Anja Ytreland står på stand for å fortelle om Haugaland Kraft, hva de driver med og hvilke muligheter som finnes i bedriften.

"Jeg og Anja er jo begge lærlinger," sier Hønsi som er kontorfagslærling. "Så det er en god erfaring for oss å forklare ungdommer hva vi driver med".

"Man må være påslått og ta kontakt med ungdommene for å få dem i tale, men når de først åpner opp går praten veldig greit", følger elektrolærling Ytreland opp.

Mange av bedriftene i regionen er representert. "Det er også hyggelig når man får muligheten til å møte andre i samme bransje og utveksle erfaringer"

[caption id="attachment_167132" align="alignright" width="356"]Ronny Rådgiver i Haugaland Vekst, Ronny Sætre er glad for at så mange av bedriftene i regionen stiller opp på Yrkesmessen[/caption]

Malene Hønsi (v.), Leif Eivind Nesse og Anja Ytreland representerer Haugaland Kraft på årets Yrkesmesse