GL GRUPPEN KJØPER HAALAND & THUESTAD

20.03.2019
Fra venstre: Sverre Snørteland, driftssjef GL Prosjektservice, Terje Lindstrøm, daglig leder GL Gruppen, og Egil Magne Mortensen, daglig leder Haaland & Thuestad.
Når GL Gruppen AS overtar Haaland & Thuestad AS og eiendomsselskapet er det en tradisjonsrik bedrift de får under sine vinger...
GL Gruppen AS kjøper entreprenørselskapet Haaland & Thuestad AS og eiendomsselskapet Haaland & Thuestad Eiendom AS i følge en pressemelding.

Haaland & Thuestad AS ble etablert i 1956 ved et samarbeid mellom byggmestrene Trygve Haaland, Otto Thuestad og entreprenør Palmer Landsnes. I mer enn 60 år har Haaland & Thuestad AS bidratt i utviklingen av Karmøy og Haugesundregionen ved å utføre og levere et betydelig antall byggeprosjekter. Det har vært skoler, barnehager, sykehjem og andre bygg for offentlige byggherrer, og det har vært Industribygg, kontorbygg og boligprosjekter for private byggherrer. Bedriften er godkjent lærebedrift, har 50 ansatte med kompetanse innen betong, tømmer og stål og har bred erfaring som total- og hovedentreprenør. Bedriften er lokalisert på Østrem utenfor Kopervik.
I tillegg har bedriften vært arnested for lokale entreprenørbedrifter.

Flere av de som etablerte egen virksomhet i bransjen hadde sin læreperiode hos Haaland & Thuestad AS.
I alle år har eierne lagt vekt på soliditet framfor vekst. Firmaet har opparbeidet seg en portefølje av eiendommer i eget selskap, Haaland & Thuestad Eiendom AS, som også blir solgt.
Hovedaksjonær og tidligere daglig leder Richard Haaland trakk seg mer og mindre ut av den operative ledelsen i 2010. Han sier salget er en naturlig følge av at neste generasjon ikke ønsker aktive roller. Det er derfor viktig for å sikre fortsatt drift at bedriften blir overtatt av eiere med bransjekunnskap, kompetanse og lokal tilknytning.

-Det var også viktig for oss å finne en ny eier som kunne bidra til å videreføre vår virksomhet på en måte som sikrer fortsatt høy kvalitet på arbeidet vi utfører til glede for både kunder og ansatte.
sier nåværende daglig leder, Egil Magne Mortensen, som er trygg på at GL Gruppen AS vil være en slik eier.

-GL Gruppen har en offensiv vekststrategi og ønsker å vokse både organisk og gjennom oppkjøp.Haaland & Thuestad representerer kompetanse, erfaring og kvalitet, og når selskapet nå blir en del av GL Gruppen AS passer dette godt med våre behov og er helt klart i tråd med vår vekststrategi»,
GL Gruppens overtakelse av Haaland & Thuestad AS vil skje senere i vår, og ved overtakelsen vil både Haaland & Thuestad AS og GL Prosjektservice AS fortsette sine virksomheter under dagens navn, sier Terje Lindstrøm, daglig leder i GL Gruppen AS

Når Haaland & Thuestad AS nå blir en del av GL Gruppen AS er det to ledende ingeniør- og entreprenørbedrifter med Nord-Rogaland som primærmarkedsområde som kommer under felles eierskap. Selskapene er blant de ledende på Haugalandet, og i sum har selskapene drevet virksomhet i nesten 100 år. Selskapenes samlede omsetning for 2018 ligger i overkant av NOK 400 mill. Begge selskapene har hovedkontor i Kopervik, og organisasjonene kjenner hverandre godt gjennom samarbeid i flere større prosjekter. Totalt i begge selskapene vil det være ca 135 ansatte. Når selskapene nå blir en del av samme konsern vil den samlede virksomheten få en størrelse som medfører økt konkurransekraft.GL Prosjektservice AS og Haaland & Thuestad AS har opparbeidet seg bred erfaring innenfor total- og hovedentrepriser og har topp moderne produksjonsutstyr og egne ansatte som er spesialisert innen utførelse av betong-, tømmer- og stålarbeid. For å stå bedre rustet til å møte kundenes behov har begge selskapene i økende grad brukt ressurser på prosjekt- og økonomistyring, kvalitetsstyring og internkontroll.

Boligbygging: Selskapene har lang erfaring med entrepriser på alle typer boliger. Noen av selskapenes referanseprosjekter: Karmsund Brygge, Spannavegen Terrasse, Sakkestadstrand, Solhaugen, Flathauggata 47, Haugesjøen og leiligheter Lillesundtunet. Av offentlige bygg: Selskapene har betydelig ekspertise innen prosjektering og oppføring av offentlige bygg, eksempelvis skoler og sykehus.

Offentlige bygg: Selskapene har betydelig ekspertise innen prosjektering og oppføring av offentlige bygg, eksempelvis skoler og sykehus. Noen av selskapenes referanseprosjekter: Torvastad Skole(fellesprosjekt Haaland & Thuestad AS og GL Prosjektservice AS), Karmøy DPS, Vea Sykehjem,Haugesund Revmatismesykehus, Historisenteret og Studentboliger i Haugesund med mange flere.

Næringsbygg: Selskapene har oppført en rekke signalbygg for private aktører i regionen; kontorer,lager og industribygg. Noen av selskapenes referanseprosjekter: Syscobygget, Dreiergården, kontorer for Solstad Shipping, Gassco og Knutsen Oas samt Vico AS verksted og kontorbygg.