Historiens største deal

02.12.2016
Gründerne Jakob Hatteland og Ingvar Hognaland gjør historiens handel på Haugalandet. De casher inn 4.5 milliarder på salg av Autostore.
Det nærmeste vi kommer er da familiebedriften Vik & Sandvik på Fitjar ble solgt til Wärtsilâ for vel en milliard kroner i 2008. Hva Jens Ulltveit-Moe fikk for salget av Umoe/Aibel og deler av Knutsen-rederiet for en del år tilbake er noe usikkert, men kilder vi har vært i kontakt avviser at det kan ha vært i nærheten av denne handelen.

Finansavisen skrev i midten av november at noen av verdens største private equity-selskaper var i intense forhandlinger om å sikre seg det selskapet med hovedkontor i Vats.

I dag ble det kjent at Hatteland selger robotteknologiselskapet Autostore til oppkjøpsfondet EQT  for 19 ganger årets EBITDA. AutoStore er et helautomatisert lager- og plukksystem med 130 installerte anlegg i 22 land.

-Jeg er  fornøyd. Vi har holdt på en stund nå, så det var godt å få det i havn, sier Jakob Hatteland på telefonen fra Vats i formiddag, like etter et informasjonsmøte for de ansatte. Og han tilføyer:

- Jeg mener RamBase (det andre av konsernets hovedprodukter) har vel så stort potensial som AutoStore, og det vil bli investert betydelig i dette selskapet.

Karl Johan Lier, konserndirektøren som har brukt 80 prosent av sin tid på Autostore de siste årene, blir ny sjef i Autostore, mens Jakobs sønn Stig Hatteland overtar som konsernsjef.

- Dette er bare starten på Autostore. Vi skal vokse videre, ansette flere og utvikle selskapet til noe enda større, sier Lier, som bekrefter at Vats blir basen for det nye selskapet.

- Det er her kompetansen sitter, sier Lier.

Oppkjøpsfondet EQT er oprinnelig svensk, startet av Walleberg-familien, og er nå Europas nest største. Selskapet  betaler over fire milliarder kroner for Autostore, og prisen skal nærme seg 4,5 milliarder kroner dersom forventningen til 2017 innfrir.

Med 67 prosent av aksjene i Autostore før transaksjonen, prises Hattelands andel til tre milliarder kroner, forutsatt at salgssummen er på 4,5 milliarder kroner.

Selskapets driftsinntekter har vokst med over 50 prosent årlig siden 2013, med en årlig EBITDA-vekst på over 80 prosent, fremgår det av en pressemelding.

EQT vil bistå AutoStores videre vekst gjennom fortsatt internasjonal ekspansjon og høyt fokus på FOU og teknologilederskap

Fra opprinnelsen av ideen til Ingvar Hognaland i Hatteland Gruppen på 1990-tallet, og til leveringen av det første kommersielle systemet i 2005, har AutoStore opplevd sterk vekst og er i dag en unik og ledende automatisert materialhåndteringsløsning.

AutoStore gir betydelige forbedringer i kapasitet, ytelse og pris, og representerer en optimal løsning for å møte de økende kravene til automatisert og effektiv lagerhåndtering. Globale megatrender, inkludert økt fokus på automatisering, robotisering, urbanisering og behovet for arealeffektive løsninger, samt krav om økt leveringshastighet og nøyaktighet, er alle ventet å bidra til AutoStores globale vekst. AutoStore har rundt 140 ansatte og har til nå installert over 130 anlegg i 22 land. Selskapet ventes å få driftsinntekter på 500 millioner kroner i 2016 og en EBITDA på 240 millioner kroner.

- Jeg er veldig stolt av det vi har oppnådd med AutoStore – det har blitt utviklet fra å være en enkel ide til å bli et ledende produkt på markedet i dag, sier Ingvar Hognaland, oppfinner av AutoStore, i meldingen.

- Gjennom innovativ tenkning og sterk prestasjonskultur blant alle de involverte, har AutoStore vokst til å bli et unik norsk selskap med internasjonalt potensial. EQT er en strålende partner og har langsiktige målsettinger, noe som gjør oss i stand til å fortsette å utvikle AutoStore. Vi er svært fornøyd med å få med EQT på den videre reisen, sier Jakob Hatteland i pressemeldingen.

Transaksjonen forventes sluttført i begynnelsen av 2017. Partene er enige om ikke å offentliggjøre transaksjonsverdien, heter det i pressemeldingen.