HN skifter navn

25.01.2018
Nå har vi skiftet navn.- Mer inkluderende og lettfattelig, mener styret.
På en ekstraordinær generalforsamling torsdag ble det enstemmig vedtatt å endre navnet på Haugesundregionens Næringsforening til Næringsforeningen med undertittel «Haugalandet».

Styret har hatt en bred diskusjon rundt navne- og profilendringen. Det er en klar oppfatning at dagens navn er for langt og «upraktisk».

I dagligtale er det Næringsforeningen som brukes. Som talerør og paraplyorganisasjon for de andre lokale næringsforeningene og næringsrådene i regionen har HN befestet posisjonen som den samlende kraft og den eneste rene regionale aktør.

Det er derfor etter styrets mening helt naturlig å forkorte navnet og bruke Næringsforeningen som begrep og profilnavn.

Det har også vært bred diskusjon rundt forslaget om å endre den geografiske benevnelsen fra Haugesund til Haugalandet. Begrunnelsen er at Haugalandet er et mer inkluderende navn, som binder hele regionen sammen. Haugesund oppfattes som ekskluderende i deler av regionen, og dermed som et hinder for å skape en sterk, samlende næringsforening.

Begrunnelsen for å behandle saken ekstraordinært er at foreningen er i ferd med å endre sin markedsprofil og at det er fornuftig å gjøre dette i en og samme operasjon.

- Arbeidet med omprofilering og navnendring er i gang, og vi regner med å implementere dette i alle flater i løpet av mars/april, sier ass.leder og markedsansvarlig i Næringsforeningen, Bernt Jæger.

Les også:

Ny identitet på vei