Hvem vinner prisen i år...?

20.02.2020
  Anne og Leif Bjarte Krogstad i Komplett Utemiljø har fått internasjonal oppmerksomhet for sin grønne linje. Slikt går ikke upåaktet hen...
Regnskap, hage, mat og garn- det er produktene til finalistene i "Årets bedrift"
Tveit Regnskap fra Vindafjord, Komplett Utemiljø fra Tysvær og Garnius og Matvareexpressen fra Haugesund er plukket ut som finalister i kåringen av Årets bedrift 2019. Næringsforeningens hederspris blir utdelt på Haugalandskonferansens festarrangement fredag 6. mars

Her finner du kriteriene og tidligere vinnere.

Juryen har i år valgt å fokusere på SMB-segmentet- den veldige underskogen av små og mellomstore bedrifter som finnes i regionen vår. Basert på innsendte forslag og juryens egne forslag til kandidater er det foretatt en vurdering som har endt med en finaleliste på fire kandidater  Alle kandidatene har vært inne til "audition", og på det grunnlaget har juryen valgt en vinner, som blir presentert den 6. mars.

Juryen har bestått av Anne Kristin Helgeland, Inger Rossebø, Jostein Aksdal, Roar Storøe og Egil Severeide

Her er kandidatene:

Komplett Utemiljø

Komplett Utemiljø i Tysvær er på mange måter et idealistisk prosjekt-startet av et ektepar med mål om å få oss haugalendinger til å bli glad i det grønne.

-Et godt utemiljø er godt for helsa, og mulighetene rundt hagemiljø er svært store for folk flest, sier Anne og Leif Bjarte, som er tredje generasjon i bransjen.

Det hele startet som enkeltmannsforetak, etterhvert ble det et innholdsrikt plantesalg på Høievegen.

Nå er denne eiendommen viderutviklet til visningshagen "Kompletthagen" som høster nasjonal og internasjonal anerkjennelse for sin unike egenhet.

Anne og Leif Bjarte har valgt å være kompromissløse og slåss for kvalitet og ekthet, og resultatene uteblir ikke.

De 15 ansatte generer en omsetning på rundt 30 millioner kroner, og nå er Komplett Utemiljø også godt etablert i Stavanger med 8 ansatte.

Anne og Leif Bjarte utvikler egen kreativitet og henter inspirasjon fra utlandet og har i flere år deltatt på verdens mest prestisjefylte hagedesignkonkurranse, Chelsea Flower Show i London.

Gjennom foredrag, inspirasjonskvelder, cruisebesøk mm. sprer eierne sin kunnskap om det grønne til publikum.

Som deleier i Løå på Frakkagjerd er selskapet også blitt en betydelig nettverksbygger i kommunen.

Tveit Regnskap

Tveit Regnskap feiret 50 år i fjor og er blitt Norges sjette største regnskapskontor. Fra starten på Liaheiå er familiebedriften bygget opp stein på stein. Hovedkontoret er fortsatt i Skjold, men Tveit har 19 avdelingskontorer med 217 ansatte  spredd over hele Sørvestlandet.

Konsernet hadde i 2019 en omsetning på 200 millioner kroner og har gått med overskudd i alle år.

Regnskap og lønn er Tveits driftsmessige fundament, men rådgivning og IT-tjenester utgjør nå nærmere 20 prosent av omsetningen. Selskapet er kommet langt innen digitalisering, og har bygget opp egen rådgivningskompetanse innen fornybarsektoren.

Å bidra til økt lønnsomhet for våre kunder, er Tveits visjon.

Gjennom møter og faglige nettverkssamlinger sprer selskapet kunnskap til kundene, samtidig som Tveit hjelper lokale lag og foreninger med økonomisk støtte.

Det er ikke mange selskaper som kan vise til 50 års sammenhengende drift. Tveit Regnskap er en sterk, lokal aktør med flust av kompetanse og ressurser og med et brennende engasjement for utvikling av lokalsamfunnet de er en del av.

I finalen: Jarle Haugen i Tveit Regnskap

Matvareexpressen

Da Anne og Knut Roar Tveit etablerte Matvareexpressen i 2007 var det for å gi travle familier ferdigpakka mat på døra. Etter noen tøffe måneder, endret de strategi. Fra privatmarkedet til  bedrifter, kommuner og institusjoner.

I dag kan Knut Roar og familien prise seg lykkelig over valget. Matvareexpressen har ekspandert, ja i ekspressfart, til en omsetning på 105 millioner kroner i fjor og med mål om en dobling innen tre år. Kåret til Gasellebedrift fire år på rad, stadig på jakt etter flere enn de 50 ansatte som jobber der i dag og en bedrift som tjener penger i en bransje med tradisjonelt små marginer.

Pakkingen av matvarer foregår i 4 toppmoderne kjølelager på Sør-Vestlandet. Varene kjøres ut til bedrifter og institusjoner i Bergen, Stavanger, Kristiansand og nå står Østlandet og Trondheim for tur. Men hovedkontoret er og blir i Haugesund.

Matvareexpressen har startet produksjon av egne merkevarer og har full kontroll i hele verdikjeden. Selskapet har gjennom mange år hatt et bevisst miljøperspektiv både på produksjons- og utstyrssiden, er karbonøytral gjennom Trefadderordningen, bruker kortreiste leverandører og er i full gang med Miljøfyrtårnsertifisering.

I finalen: Knut Roar Tveit i Matvareexpressen

Garnius

Garnius har vært en rakett i det haugalandske næringsliv. Fra Stein Inge Svensen sammen med Raymond Østrem Gautesen åpnet nettbutikken Garnius.no januar 2016 har den nettbaserte garn- og strikkebutikk gått fra 33 til 120 millioner kroner i omsetning og et pent driftsoverskudd.

Ryktene har nådd store investorer, og det nordiske mediekonsernet  Egmont Publishing sikret seg i vinter over halvparten av aksjene.

Gründerne har gått svært analytisk til verks, og gjennom systematisk arbeid tredoblet logistikkeffektiviteten siden starten. Selskapet er svært vekstorientert, og har på rekordtid blitt landets største garn- og strikkebutikk på nett. Målet er å bli størst i Norden om tre år.

Garnius holder til i Level-bygget ved kommunegrensa til Karmøy og sysselsetter 23 årsverk.  Selskapet har vunnet flere priser og de lokale eierne ønsker å være en pådriver for utvikling av et netthandelsmiljø i regionen.

Garnius har avtale med NAV og andre aktører om arbeidsutprøving og gjør en rekke tiltak for å forbedre miljøavtrykket.

I finalen: Raymond Østrem i Garnius