Hvordan rammer innreiseforbudet Haugalandet?

28.01.2021
Næringsforeningen kontaktet et utvalg av våre medlemsbedrifter for å få en status på hvordan innreiseforbudet rammer dem
Slik svarer våre medlemsbedrifter...
Regjeringen innfører innreiseforbud fra og med natt til fredag 29. januar for å hindre spredningen av nye virusvarianter. I praksis blir grensen stengt for alle som ikke bor i Norge. Vi kontaktet et utvalg av våre medlemsbedrifter for å få en status på hvordan dette rammer dem. Her er svarene vi fikk:

Hydro Aluminium Karmøy

Fabrikksjef Ingrid Heradstveit Guddal

-Per nå ser vi ikke at dette skal ha noen umiddelbar effekt på vår produksjon, men det er mulig at situasjonen kan påvirke enkelte av våre leverandører.

Odd Hansen AS

Eier Børge Andersen

-Vi har allerede en god andel av de ansatte på plass, så vi kan eventuelt skyve på turnusordninger. En periode på to til tre uker vil derfor gå fint, men drøyer det ut over dette vil vi få større utfordringer.

DuPont Nutrition

Fabrikksjef Tor Arthur Halvorsen

-Dette får i utgangspunktet liten innvirkning for oss. Det er mulig vi kan få en utfordring med et enkeltprosjekt som kan bli berørt grunnet leverandører fra utlandet, men totalt sett er det udramatisk fra vår side. Jeg tenker at det kan bli en større utfordring for oss og andre industriaktører om spesialisert utstyr eller lignende skulle ryke. I slike tilfeller er en ofte avhengig av hjelp fra leverandører som er lokalisert i utlandet.

Aibel

Verftsleder Ole Sandvik

-Det avgjørende er hvor lenge dette varer. For hver dag som går reiser noen hjem, og de blir som situasjonen er nå, ikke erstattet... Det som også bekymrer oss svært mye er arbeidsfelt som stillasarbeid, som utføres av en stor andel utenlandske arbeidere. Denne type fagfelt er utslagsgivende for fremdrift i øvrig del av virksomheten.

A.Olufsen Ship & Offshore

Produksjonsleder Atle Rafdal

-Vi blir ikke berørt av dette. Omtrent  50% av arbeidsstokken vår er fra Romania, men disse bor her fast og har gjort det i flere år.

Fatland Gruppen

Konserndirektør Leif Malvin Knutsen

-En stor del av våre arbeidere var allerede ferdig med den pliktige karantenen etter nyttår, og nye kommer snart til som også er ferdige med karantenen. Vi har derfor god kontroll på kort sikt, men går det lengre tid enn to til tre uker blir utfordringene større. Hadde denne nedstengningen kommet helt i starten av januar hadde situasjonen vært mye verre for oss.

Westcon Løfteteknikk

Adm.dir. Karl Johan Jentoft

- Dette vil ikke medføre utfordringer i vår drift. Vi har ikke utenlandske arbeidere, vi har satset kun på lokal arbeidskraft

Østensjø Rederi

Adm.dir Kenneth Walland

-I utgangspunktet er det unntak for sjøfolk, men vi venter på en forskrift for å få klarhet i dette nå. Jeg regner med at dette vil gå greit for vår del. Det kan derimot være en større usikkerhet knyttet til klient og befrakterpersonell som drifter undervannsoperasjonene på våre skip. Min største bekymring er nå at vi har tre større fartøy i dokk, som vi er redd for kan bli rammet av utfordringene verftsindustrien nå kan få.

Helifuel AS

Daglig leder Jorunn Håvardsholm

-Det går i utgangspunktet fint, men dette begrenser våre muligheter til å hente inn personell fra vår UK-avdeling, som nå kunne avlastet oss i en allerede presset situasjon.

GL Gruppen

Konsernsjef Terje Lindstrøm

-Vi har fire entreprenørselskap som alle har en større andel utenlandske arbeidere, som jobber i turnusordninger. Et par uker skal gå bra, men drøyer det ut over dette blir utfordringene større.

A. Utvik AS

Daglig leder Arne Utvik

- I A. Utvik er alle ansatte norske, lokale. Vi kan få utfordringer gjennom Underleverandørene hvis det drar ut i tid.

Olaussen Metall

Daglig leder Kjell Sternhoff

-Vi har en liten andel arbeidere fra utlandet, så min bekymring ligger i så fall i at ikke verftene, som har større utfordringer rundt dette får montert produktene våre.

Les også: Hvilken fremgang?!