I dag snakker vi med...

30.04.2020
Administrerende banksjef Bente Haraldson Syre, Haugesund Sparebank
Sjekk ut hvor sjefen i Haugesund Sparebank egentlig skulle vært på ferie i sommer...
Er livet bra?

Ja, det vil jeg vel si. Selv om livet for oss alle selvfølgelig blir spesielt om dagen, og jeg som sikkert de fleste andre savner «vanlig» sosial kontakt med folk.

Har du eller noen i din bekjentskapskrets vært rammet av korona-viruset?

Jeg har heldigvis ikke selv vært rammet av korona-viruset, men kjenner personer som har vært syke, men de har heldigvis ikke blitt alvorlig syke av viruset.

Hva savner du mest i disse tider?

Sosial kontakt med andre og normal arbeidssituasjon.

Er bedriften din rammet av pandemien?

Vi blir alle rammet enten direkte eller indirekte av det som skjer. Banken i seg selv er ikke rammet, men vi påvirkes av myndighetskravene ved at vi må tenke på smittereduserende tiltak, som innebærer stengte kontordører, og at de som kan av våre ansatte jobber på hjemmekontor. Dette innebærer at vi må møte kundene vår på telefon, mail og Skype. Kundene våre har vært utrolig positive og forståelsesfulle i forhold til disse tiltakene, slik at kommunikasjonen fungerer godt selv om vi om dagen ikke møter kundene fysisk slik vi er vant med. Ellers merker vi som bank selvfølgelig at mange kunder rammes av permitteringer og inntektsbortfall, og har bistått det vi kan i forhold til avdragsfrihet, rentenedsettelser og eventuelle lån. Så det at kundene våre påvirkes gjør jo at banken indirekte også påvirkes. Ellers ser vi også at det er noe normalitet oppi det hele, ved at folk kjøper seg ny bolig og trenger lån, sparer i fond eller på konto, og driver bedriftene videre så godt de kan i disse dager.

Hvordan tror du det ser ut på Haugalandet om ett år?

Da tror og håper jeg vi vil være tilbake til normalen, slik vi var før 12. mars.

Hvor skal du tilbringe sommeren?

Skulle egentlig en uke til Barcelona, men nå blir det nok hjemme-ferie isteden, eller i hvert fall i Norge.