Inngår samarbeid med Microsoft

10.08.2020
Anders Kristiansen i Trefadder ser på samarbeidet som en stor anerkjennelse. Her avbildet under Næringsforeningens "10 Minutes" arrangement.
-Du har mange drømmer som grunder. Nå er en av dem en realitet.
Trefadder mottok 21. juli et stipend til en verdi av 90 000 kroner for prosjektet "bruk av kunstig intelligens for å kartlegge biologiske og økologiske forhold i norske skoger". Bak stipendet står tek-giganten Microsoft.

-Du har mange drømmer som grunder, nå er en av dem en realitet, sier Prosjektleder i Trefadder, Anders Kristiansen.

Trefadder hjelper bedrifter oppnå klimanøytralitet gjennom planting av trær i såkalte "klimaskoger".

-Vi bruker teknologi for å kartlegge de beste klimaskog områdene i Norge. Ved å bruke Microsoft sin AI teknologi, sammen med for eksempel tilgjengelig kartdata og økologisk data kan vi skape en plattform som viser oss hvordan vi mest effektivt kan plante trær, forklarer Kristiansen.

-Stor anerkjennelse

Gjennom programmet "AI for Earth" konkurrerte Trefadder mot bedrifter over hele verden.

-Klimaskog er noe nytt vi har innført. At Microsoft vil hjelpe oss med å bygge skoger er en stor anerkjennelse for oss, sier han.

-Vi er stolte av å kunne fortelle at Trefadder nå er en del av Microsoft sitt "AI for Earth" program, skriver Administrerende direktør i Microsoft Norge Kimberly Lein-Mathisen.

Gjennom «AI for Earth» -initiativet* gis det midler til prosjekter som tar i bruk kunstig intelligens for blant annet å endre måten vi mennesker og organisasjoner overvåker og håndterer jordens naturressurser på. Trefadder og karbonfangstprosjektet er et fantastisk eksempel på hvordan man kan ta i bruk teknologi for å hjelpe norske bedrifter og privatpersoner til å bli klimanøytrale, og på denne måten skape et bedre miljø, står det videre på Microsoft sine nettsider.