Ja til storkommune

10.07.2013
Regiondirektør i NHO, Hallvard Ween ønsker seg færre kommuner. Til Haugesunds Avis sier Ween at «det i Sør Rogaland er sånn i dag at du ikke får bilen i tredje gir før du kommer til et nytt rådhus».  Næringsforeningen støtter tanken om en storkommune på Haugalandet
Under samferdselsmøte på Stord i april lanserte Haugesundregionens Næringsforening  kommunesammenslåing som et viktig virkemiddel for å skape en sterk region mellom Stavanger og Bergen. Argumentene HN fremsatte var følgende:
* Bedriftene får ett regelverk og en fortolkning å forholde seg til i motsetning til nå, hvor bedrifter opplever forskjellig praksis i de enkelte kommuner
* Det vil bli lettere å rekruttere dyktige fagfolk til etatene fordi fagmiljøet vil bli styrket og jobbene mer attraktive.
* Vi vil kunne oppnå administrativ forenkling som gjør at en større del av kapasiteten kan brukes til tjenesteproduksjon til glede for bedrifter og folk flest.
* «Kjøttvekt»har stor betydning. En storkommune med 80-100.000 innbyggere vil gjøre oss sterkere i forhold til konkurransen med Bergen og Stavanger.

Les hele saken fra H-avis.no her: http://www.h-avis.no/nyheter/trenger-faglig-tyngde-1.7972498