Johan Sverdrup-oppdrag til Aibel

24.02.2015
Aibel er i dag tildelt kontrakten for prosjektering, innkjøp og bygging av dekket til boreplattformen på Johan Sverdrup-feltet. Store deler av kontrakten tilfaller verftet i Haugesund.
Kontrakten Aibel har fått, har en estimert verdi på åtte milliarder kroner. Plattformdekket til boreplattformen vil bestå av tre moduler. Aibel skal bygge den største modulen, hoveddekket (MSF), ved selskapets verft i Thailand. Borestøttemodulen (DSM), som er den nest største, vil bli bygd ved selskapets verft i Haugesund. Den siste modulen, boreenheten (DES), skal bygges hos samarbeidspartner Nymo i Grimstad.

Høsten 2017 starter arbeidet med å sammenstille de tre modulene. Dette vil skje ved selskapets verft i Haugesund. Den ferdige plattformen skal overleveres til Statoil i andre kvartal 2018.

– At Aibel nå vinner dette prestisjeprosjektet viser at vi hevder oss i skarp konkurranse, at vi har en robust gjennomføringsmodell og den nødvendige kompetansen og erfaringen. Vi har skreddersydd organisasjonen for å gjennomføre effektive nybyggsprosjekt, er topp motivert og gleder oss til å ta fatt på dette store og viktige industriprosjektet sammen med Statoil, sier konsernsjef Jan Skogseth i Aibel.

Kontrakten, som vil bli styrt fra selskapets Oslo-kontor, byr på en rekke spennende oppgaver. Den omfatter både prosjektering, innkjøp og fabrikasjon (EPC), og vil på det meste engasjere over 3.000 medarbeidere. Arbeidet starter umiddelbart.

FAKTA:
Johan Sverdrup, boreplattform

• Plattformdekket består av tre moduler:

• Hoveddekk (Main support frame - MSF)

• Borestøttemodul (Drilling support module - DSM)

• Boreenhet (Drilling equipment set - DES)

• Modulene utgjør en totalvekt på cirka 21.500 tonn.

• Plattformdekket vil bli installert på et understell (jacket) med åtte bein. Understellet blir bygd av Kværner.

• Plattformen er én av til sammen fire plattformer i Johan Sverdrup-utbyggingen.