Jubel for prisvinner

11.03.2017
Ikke uventet stakk Hatteland av med Næringsforeningens pris «Årets bedrift».
De to andre finalistene var Steinsvik Group og Appex. Tre spennende selskaper konkurrerte til siste slutt, og det var stor glede i Hatteland-leiren i Maritim Hall, da fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal kunne røpe vinneren. Leder i Auto Store, Karl Johan Lier og konsernsjef Stig Hatteland (bildet nedenfor) mottok prisen, mens sjefen sjøl, Jakob Hatteland bivånet det hele fra sitt sete ned i salen, sammen med nesten 600 andre haugalendinger på Haugalandskonferansens tradisjonelle festmiddag.

Her er juryens begrunnelse:

Vinneren av Næringsforeningens pris «Årets bedrift 2016» er en virksomhet som er tuftet på entreprenørskap og evnen  til å  til å utvikle og kommersialisere gode produkter. Innovasjon har vært et sentralt begrep i bedriftens historie, og resultatene begynner nå for alvor å vise seg.

At utvikling tar tid, er denne bedriften et godt eksempel på. Utholdenhet og klokkertro på egne ideer har vært fundamentalt og nødvendig for å overleve. Overbevisningen om at det faktisk er mulig å konkurrere internasjonalt fra et knøttlite sted på SørVestlandet likeså.

Som businesscase burde denne bedriftens historie kanskje gå inn i lærebøkene. Rått gründerskap kombinert med evnen til å tjene penger har skapt store verdier for lokalsamfunn og eiere. Teknologiløsninger i verdensklasse er blitt oppfunnet, videreutviklet og solgt til norske og utenlandske selskaper. Fortjenesten er pløyd tilbake i bedriften for så å bli reinvestert i nye teknologiprodukter. Etter historiens største handel i desember 2016 er potensialet for nye eventyr ganske så stort.

To menn gis mye av æren for bedriftens suksess. Men en hel organisasjon med høykompetente medarbeidere står bak. Nå skal staben styrkes, og en storstilt rekrutteringsjakt er på gang.

Juryen ønsker lykke til og utroper Hatteland til Årets bedrift 2016.

HK_2017_Kveld_30