Kårstø får forlenget levetid

18.12.2014
Frykten for at Kårstø skal gå tom for gass er blitt mindre. Ny feltututbygging kan øke levetiden til 2030.
Statoil og partnere har denne uka levert planen for utbygging av Rutil-funnet i Gullfaks Rimfaksdalen i Nordsjøen til Olje- og energiminister Tord Lien. Utbyggingen vil gi nærmere 80 millioner fat oljeekvivalenter og  forlenge levetiden på Gullfaks A-plattformen, opplyser Statoil.

– Vi er glad for å ha tatt en investeringsbeslutning som vil forlenge perioden med lønnsom produksjon på Gullfaks A-plattformen. Ved å utnytte eksisterende infrastruktur og ta i bruk standardiserte løsninger klarer vi å skape store verdier for våre eiere, sier Ivar Aasheim, direktør for feltutvikling på norsk sokkel, i en pressemelding.

Gass og kondensat fra feltet skal gå i eksisterende rørledning til Kårstø-anlegget i Tysvær. Der behandles dette før eksport til kontinentet.

Produksjonen skal etter planen komme i gang i starten av 2017.

– Produksjonen fra Gullfaks Rimfaksdalen bidrar til å sikre arbeidsplasser og verdiskapning fra Gullfaks-feltet og i hele verdikjeden utover 2030, kommenterer Kjetil Hove, områdedirektør i Utvikling og produksjon Norge.

Investeringskostnadene for Gullfaks Rimfaksdalen er estimert til 4,6 milliarder 2014-kroner.

- Dette er en gladmelding. Vi har hatt møter om dette og hørt at Kårstø har gass til cirka 2020. Nå utvides dette i alle fall til 2030. Dette er veldig hyggelig og viktig for oss, sier ordfører Harald Stakkestad i Tysvær kommune til Haugesunds Avis.

Kommunen får store skatteinntekter fra anlegget.

- Meldingen kom samme dag som dere vedtok budsjettet. Var det fristende å hive inn noe ekstra?

- Nei, vi skal hive inn minst mulig i budsjettet, svarer Stakkestad.