Kvikk 90 åring!

23.11.2018
Kjell Sternhoff fra Olaussen Metall introduserte jubileet med stolthet og glimt i øyet…
Både kunder og forbindelser var torsdag ettermiddag invitert til en storstilt feiring av Olaussen Metalls 90-års jubileum i lokalene på Raglamyr. Publikum fikk høre foredrag av Frank Abelseth og den tidligere landslagsspilleren i håndball, Erlend Mamelund. Underholdningen fra scenen sto Hanne Sørvåg, Rune Bjerga og ikke minst gutta fra A-Menn for, til stor begeistring fra publikum.

Daglig leder ved Olaussen Metall, Kjell Sternhoff, innledet arrangementet med å gå igjennom suksesshistorien til selskapet som ble startet av Martin Olaussen allerede i 1928 i Haugesund Sentrum. Kjell Sternhoff er kjent for sin lidenskap for fotball og hadde for anledningen tatt på seg en matchende hatt under introduksjonen. Sternhoff vektla i sin gjennomgang milepæler som året 1968, da de flyttet til nåværende lokaler i Ørpetveitvegen, året 1973 da første leveranse til Oljeindustrien ble gjort, og ikke minst 1985, da den første Amanda-statuett ble laget. Siden den gang har bedriften i alt levert 600 slike statuetter til Den Norske Filmfestival.

Bedriften har pr i dag Norges største lager av bronse, men driver også med bearbeiding av andre metaller. Olaussen Metall har for eksempel siden 2015 levert over 18 tonn med sink-anoder, og startet i inneværende år opp med produksjon av aluminiums-anoder for første gang. Å satse på å bygge kompetanse via lærlinger er også høyt prioritert av bedriften, ifølge Sternhoff; I dag er det 4 lærlinger i produksjonen.

Bilde under: Minikonsert med Hanne Sørvåg traff publikum godt.