Lanserer ny versjon av fôrsystem

02.03.2017
Steinsvik på Frakkegjerd lanserer nå en helt ny generasjon av sitt sentralfôringssystem FeedStation.
2 år etter sammenslåingen mellom Ocea og Steinsvik er det nye systemet klart for salg. Prosjektleder for fôringssoftware i Steinsvik, Frode Nekkøy forteller om et spennande utviklingsprosjekt.

- Vi startet med blanke ark i 2014 og har bygget hele systemet opp fra bunnen av med ny moderne teknologi som er tilpasset fremtidens oppdrett. Systemet kan nå opereres fra flere steder samtidig, og bruk av mobile enheter har stått sentralt i utviklingen.

Vi gjør med dette et kvantesprang innenfor brukervennlighet for røkteren, i tillegg er løsningen rigget for raske endringer – noe jeg er sikker på våre kunder vil sette stor pris på, sier Nekkøy i en pressemelding.

Utviklingen har foregått samtidig med sammenslåingen av Ocea og Steinsvik, og de to etablerte sentralfôringsløsningene GMT Feeder og FeedStation har dannet grunnlaget for den nye løsningen. Dei beste ideene og konseptene fra begge løsninger er med videre, ettersom det er vært svært viktig for Steinsvik å ivareta begge kundegruppene.

Nye FeedStation er plattformuavhengig, noe som betyr at systemet kan styres fra hvilken som helst datamaskin, telefon eller nettbrett. Fôring kan foregå fra PC på et fjerndriftsrom, fra telefonen i båten på vei ut til anlegget, eller fra et nettbrett mens man står på ringen.

I tillegg kan flere operasjoner pågå samtidig.

Nye FeedStation er også første steg i retning fremtidens havbruk. Oppbyggingen åpner for at Steinsvik overvåke status på komponenter utenfra og med dette forebygge og foreslå tiltak allerede før eventuelle problemer på lokalitet inntreffer. Kunstig intelligens og systemlæring er teknologier som kommer og dette vil Steinsvik bruke til å bidra til optimaliseringen i havbruk i årene som kommer.

Steinsvik er en internasjonal leverandør av innovative og robuste produkter til havbruk og andre maritime næringer med kontorer i Norge, Chile, Tyrkia, UK, Tasmania, Vietnam og Canada.

Steinsvik består blant annet av de tidligere firmaene Ocea, Telcage og OrbitGMT og er en ledende leverandør innen en rekke produktområder til den internasjonale havbruksnæringen.