Level Group skal restruktureres

28.05.2020
-Vi er avhengig av å snu utviklingen i de selskapene som har utfordringer, sier den nye toppsjefen i Level Group, Tor Arne Egeland.
-Skal styrke oss på de områdene vi er best på, sier mannen som skal skape "nye" Level

Du kan ikke ha unngått navnet. Level er blitt en regional merkevare i løpet av åtte kjappe år med en finger inni mange ulike bransjer; elektro og automasjon, mat, personal, industri på land og offshore og regnskap- for å nevne noen.
14 ulike aksjeselskaper med varierende prestasjoner, men som på det meste har gitt arbeid til 350-400 personer.

Men 2019 ble et bratt år for Level, og nå er det tid for konsolidering. Gründer Helge Stava trekker seg ut av Level Group, og overtar AS Marin Elektro i Kopervik.
Skipsreder Trygve Seglem går inn med friske penger i konglomeratet, og blir gjennom selskapet TS Industri Invest hovedeier med 90 prosent av aksjene.

Samtidig rykker nåværende leder i Level Personal, Tor Arne Egeland, opp som daglig leder i Level Group AS. Sammen med Høgni Brimheim Gunnarsson vil han utgjøre ledelsen for gruppen. Den færøyske bømlingen Gunnarsson er utdannet siviløkonom og revisor, med bakgrunn fra Eidesvik Offshore, BDO og Westcon-konsernet.

Ruster seg for fremtiden
-2019 ble et krevende år for oss. Vi kommer til å jobbe hardt for å ta grep, ruste oss for fremtiden og gi gode vekstvilkår til de bedriftene som har potensial, sier Tor Arne Egeland, 43-åringen fra nordre Haugesund, med solid bakgrunn fra personalbransjen.

Han sier det er for tidlig å avgjøre hvilke selskaper som eventuelt vil forsvinne fra «storfamilien».
Målet er å komme ut av denne restruktureringen med et spisset og sterkere Level Group, sier Egeland.

Stor tro

De ansatte i Level Group ble informert om restruktureringen for et par dager siden. I mailen fra styreleder Geir Tore Henriksen ble det redegjort for at selv om flere av selskapene kan vise til positive tall, ble det samlet sett et negativt resultat for Level Group i 2019.

Videre påpekte han at eier Trygve Seglem «har veldig stor tro på Level og forretningsområdene som han sammen med øvrige medeiere nå driver. Jeg ønsker å være en aktiv eier via Magnus Gudmundsen og meg på styrenivå. Vi ønsker sammen med alle ansatte å bygge et selskap som alle skal være stolte av å jobbe for, og som kan vise til lønnsom vekst, og der de enkelte får gode muligheter til å utvikle seg for å skape gode arbeidsplasser for alle kollegaene våre.»