Lovende entreprenører

14.03.2014
Haugesundregionen gjorde mye ut av seg under Ungt Entreprenørskaps stormønstring i Stavanger. Aldri før har flere priser havnet på nordsida av Boknafjorden.
- Nordfylket har aldri tidligere gjort det så bra under Entreprenørskapsdagen, som er fylkesmessa for ungdomsbedrifter i Rogaland, sier rådgiver i Ungt Entreprenørskap i Rogaland, Brit Astrid Grønning.

Bedrifter fra Lundeneset i Ølensvåg, Vardafjell, Karmsund og Åkrehamn videregående var alle representert med bedrifter under fylkesmessa.

Taste it fra Karmsund er allerede plukket ut til å delt under NM for ungdomsbedrifter i Lillestrøm 29. og 30.april.

Slik gjorde våre lokale ungdomsbedrifter det og her er hva juryen mente:

Beste Logo

1. plass: Innov UB – Vardafjell videregående skole

Logoen oppnår formålet til bedriften, nemlig å lage en logo så enkel som mulig. På tross av sin enkelhet illustrerer og forsterker logoen bedriftens forretningsidé. Logoen fungerer både i sort/hvitt og farge og egner seg god til store og små flater.

Logoen var en klar favoritt blant juryen.

Beste kundeopplevelse på nett

2.plass: Deal UB – Vardafjell videregående skole

e dagen 026

• Anne Vierdal (Salgsansvarlig)

• Julie Hillesland (Markedsansvarlig, Produktansvarlig)

• Othea Vikse (Daglig Leder, ikke med på bildet)

• Nina Bentsen (Annet, Personalsjef)

• Idunn Storesund (Økonomiansvarlig)

Beste IA-bedrift

1. plass: Polograf UB - Åkrehamn videregående skole

Polograf UB driver med foto, grafisk journalistikk og film.  Bedriften har 5 ansatte. De fikk tidlig store, krevende oppdrag som skapte problemer for bedriften.  Lite planlegging og dårlig organisering av arbeidet førte til dårlige resulter og klager fra kundene.  Dette påvirket arbeidsmiljøet, de ansatte ble stresset, umotiverte for jobben, og de kranglet høylytt, også foran kundene.

På et styremøte ble de enige om en strategi for å snu den vanskelige situasjonen.  Strategien ble fulgt opp av personalsjefen på medarbeidersamtalen.  Her ble de enige om hvordan jobbe sammen mot målet, og de gikk løftet ut fra samtalene.  Disse tiltakene endret arbeidsmiljøet, hvordan de samarbeider og kommuniserer, klarhet om roller og fordeling av oppgaver, og ikke minst arbeidsgleden.   Nå tør de å be hverandre om hjelp.  Det er enighet om målet.  De ansatte sier at det gode arbeidsmiljøet påvirker kvaliteten på produktet og forholdet til kundene.

De har sykefraværsrutiner og tett oppfølging av sykmeldte.  Fraværet er lavt.  De har laget en liste over oppgaver, dersom den sykmeldte kan jobbe hjemmefra.  De fører systematisk fravær.  Hvert morgenmøte starter med at de planlegger arbeidsdagen og fordeler oppgaver.

De har laget en god IA-handlingsplan.

Beste Reklamefilm

1.plass: Innov UB – Vardafjell videregående skole

Den er godt timet og selger produktet på en effektiv måte. Filmen er smart. Enkel, men samtidig poetisk. Det er tydelig at denne ungdomsbedriften er inspirert av en aktuell trend i profesjonell reklamefilmproduksjon. Skaperne bak vinnerfilmen har gjort stilen til sin egen. Teknikken beherskes godt, teksten er gjennomarbeidet - og bedriften har i tillegg lykkes med å skape sitt eget uttrykk. Totalt sett er dette en meget godt gjennomarbeidet og flott ferdigstilt produksjon.

Beste regnskap

2.plass: Deal UB – Vardafjell videregående skole

Bedriften har en god delårsrapport. Oppsettet av resultat og balanse viser kun de nødvendige opplysninger. Bilagshåndtering er gjort på en god og oversiktlig måte. God henvisning mellom bilag og regnskap.

Gastronomiprisen

Vinner: Taste It UB – Karmsund videregående skole

Godt førsteinntrykk – med flott stand som handler om råvaren – rognebær.

Stort fokus på råvare, noe som er meget bra. Flott etikett, med god info – noen få forbedringspotensial. Flott krydderblanding med tørket rognebær. Kunne svare godt på alle spørsmål.

Beste yrkesfaglige bedrift

Vinner: Taste It UB – Karmsund videregående skole

Bedriften skilte seg tidlig ut som en vinnerkandidat. Bedriften imponerer med sin tydelige yrkesstolthet, der alle var helt tydelige på hvor de skulle videre, nemlig som lærlinger på svært ulike arenaer.

Den bedriften vi har pekt ut som vinner imponerte oss allerede gjennom sin søknad. De spurtet av energi og yrkesstolthet, både i tekst og bilde. Dette ble bare ytterligere bekreftet da vi møtte dem på stand. Et sterkt engasjement og en helhetlig presentasjon gjennom uniform, service, salg og produkt. På tross av god lunsj, ble vi fristet til flere smaksprøver, som vi virkelig likte.

Prisen for beste yrkesfaglige bedrift går til Taste It UB.

Taste It UB fra Karmsund VGS skal delta i NM 29. – 30 april.