Miljøfokus på Hamburg-messe

13.09.2016
Verdens største skipsfartsmesse kunne i år skilte med en helt egen hall med miljøfokus. Lokale firma deltok.
I hall A5 hadde flere norske selskap samlet seg under NCE Maritime CleanTechs stand.

Klyngeorganisasjonen NCE Maritime CleanTech er initiativtakere til fellesstanden for den norske klyngen i hall A5 på SMM i Hamburg. Trainee i NCE Maritime CleanTech, Marte Jensen, forteller at de prøvde å samle flere av sine medlemmer under en felles paraply på messen i år.

– Grønne løsninger er innen vårt segment. Det er rett for oss å være her. Vi endte opp med å få fem bedrifter i klyngen med oss på utstillingen.

Bedriftene bestod av Bostek, Westcon, Fjellstrand, Norwegian Electric Systems, Plan B Energy Storage og Servogear. Bedriftene skrøt veldig av opplegget.

Vi syntes kanskje at flere av standene i hallen kunne hatt en enda sterkere klima- og miljøprofil, medgir hun. Jensen og kollegene er i tenkeboksen på om de kommer til å gå for samme opplegg ved neste SMM, men synes absolutt ideen om en egen grønn hall er veldig god.

Frode Skaar, salgsdirektør i Westcon, sier at de er tilstede for å se og lære, og være med klyngen.

– Vi har ikke vært på denne messen før. Vi har jo mest kunder i Norge. Men vi gjør en satsing innen det grønne, så vi har vurdert batteriløsningen til Eidesvik. Vi håpet det skulle komme en del redere innom, og vi kan meddele at vi har hatt noen interessante besøk, sier Skaar til Skipsrevyen.no på siste messedag.