Mork: - Det kan lett snu

18.04.2013

- Spørsmålet er ikke om lønningene våre må kuttes, men hvordan, mener Knut Anton Mork. I går snakket han for over femti tilhørere på Næringsforeningens og Handelsbankens konjunkturmøte.

Sjeføkonomen i Handelsbanken var i Haugesund for å snakke om hvordan han ser de økonomiske utsiktene. Til Haugesunds Avis sier Mork at han skimter tordenskyer i horisonten.

– Det høye norske kostnadsnivået gjør oss sårbare. Det private forbruket vil ikke vokse så mye framover fordi folk må bruke pengene sine til å betale renter. De har tatt på seg veldig mye gjeld, sier Mork som var invitert til byen av Haugesundregionens Næringsforening og Handelsbanken.

– Kan snu når som helst

Mork mener det norske folk må forberede seg på store forandringer.

– Ting kan forandre seg veldig fort; det trenger ikke være så lenge til. For eksempel kan oljeprisen falle til 80 dollar og bli liggende. Oljemarkedet kan snu når som helst. Vi må forberede oss på å omstille oss på kort varsel, sier Mork.

Han mener lønnsomheten i oljebransjen kan forsvinne om 10–15 år. Da vil det bli et stort problem at kostnadsnivået er 38 prosent høyere i Norge enn i Norden for øvrig.

– Vi kommer til å klare oss bra, men er ikke smartere eller mer arbeidsomme enn svensker og finner, så vi må innrette oss som dem. Skal vi på deres lønnsnivå, må det reduseres med 25 prosent, i alle fall i industrien, sier Mork.

Les mer her: