Nå er pengene kommet på konto!

12.02.2020
Husker du Oljedirektoratet som ble svindet for 17 millioner? Nå er pengene på rett plass...
Temaet ble heftig belyst da Næringsforeningen inviterte til seminar om datakriminalitet i slutten av januar. Der fortalte representanter fra politiet om ferske eksempler på svindel i næringslivet. Et av dem var nettopp Oljedirektoratet, som  fikk en falsk faktura fra et «britisk» selskap, og som utbetalte 17 millioner kroner til en leverandør som ikke har levert en flis til direktoratet.

Nå er nesten alt tilbake på konto, forteller Aftenbladet.no.

Bedrageriet ble oppdaget tidlig i desember.

– Vi er selvsagt veldig glade for at det meste av beløpet vi ble svindlet for er kommet til rette, sier underdirektør Torhild S. Nilsen.

Det var banken DNB som sørget for at pengene kom tilbake.

– Vi har fått pengene tilbake av DnB som har fått pengene fra Lloyds Bank i Storbritannia. Noe mer enn det vet vi ikke, forklarer pressekontakt Eldbjørg Vaage Melberg i OD overfor Aftenbladet.

OD har i etterkant av svindelen fått bistand fra revisjons- og konsulentselskapet PWC for å forbedre rutinene og unngå lignende saker i framtiden.

– Selv om vi også før denne saken mente at våre utbetalingsrutiner var gode, viser dette at alle kan bli utsatt denne type avansert kriminalitet. Vi tror derfor at åpenhet rundt en slik svindelsak er viktig. På denne måten kan vi kanskje bidra til læring hos andre som kan unngå å bli svindlet, sier Nilsen.