Nå skal det hete "Næringsforeningen"

05.01.2018
Haugesundregionens Næringsforening er for langt og ekskluderende. Nå skal det hete Næringsforeningen med undertittel Haugalandet
Styret i HN besluttet på sitt møte 20. desember 2017 å innkalle til ekstraordinær generalforsamling for å få godkjent nytt navn på foreningen.

Dato for den ekstraordinære generalforsamlingen er satt til torsdag 25. januar.

Begrunnelsen for å behandle saken ekstraordinært er at foreningen er i ferd med å endre sin markedsprofil og at det er fornuftig å gjøre dette i en og samme operasjon. Styret har hatt en bred diskusjon rundt navne- og profilendringen.

Det er en klar oppfatning at dagens navn er for langt og «upraktisk». I dagligtale er det Næringsforeningen som brukes. Som talerør og paraplyorganisasjon for de andre lokale næringsforeningene og næringsrådene i regionen har HN befestet posisjonen som den samlende kraft og den eneste rene regionale aktør.

Det er derfor etter styrets mening helt naturlig å forkorte navnet og bruke Næringsforeningen som begrep og profilnavn.

Det har også vært bred diskusjon rundt forslaget om å endre den geografiske benevnelsen fra Haugesund til Haugalandet.

Begrunnelsen er at Haugalandet er et mer inkluderende navn, som binder hele regionen sammen.

Haugesund oppfattes som ekskluderende i deler av regionen, og dermed som et hinder for å skape en sterk, samlende næringsforening.

Det vil bli formelt innkalt til ekstraordinær generalforsamling neste uke. Den vil bli arrangert i etterkant av PlussFrokost i Scandic Maritim med møtestart kl. 10.15.