NAV kontrakt til ASKI AS

07.11.2016
ASKI har tegnet kontrakt med NAV om leveranse av AMO-kurs i Rogaland.
Aski AS har signert kontrakt med NAV om levering av AMO-kurs i Rogaland. Kontrakten gjelder kurs i salg, service og sikkerhet.Kontrakten er vunnet sammen med ASKIs samarbeidende bedrifter Allservice og Haugaland Industri. Denne alliansen har nylig også vunnet et annet kurs i Rogaland - "Yrkesrettet norsk opplæring med praksis", som startes opp på Bygnes og i Stavanger den 21. november.

Kontrakten som nå ble signert, har en varighet på 4 år med NAV Rogaland.  Aski-leder Ragnhild Bjerkvik er usikker på omfanget av kontrakten på nåværende tidspunkt, men anser dette for å være et kurs som passer godt sammen med bedriftens øvrige virksomhet. -Vi gleder oss til å motta første bestilling fra NAV, og ikke minst også våre første deltakere, sier en glad Bjerkvik i en kommentar. Kurset skal leveres både i Stavanger (for deltakere i sør-Rogaland)  og på Karmøy (for deltakere fra nord-Rogaland). Kursene som nå er signert, innbefatter 8 uker teori, og 8 uker der deltakerne skal i være praksis. I praksisperioden får deltakerne og arbeidsgiverne på praksisplassene oppfølging fra ASKIs veiledere.

Om ASKI AS:

• ASKI AS er en Arbeid og Ikluderingsbedrift som ble etablert i 1973 under navnet AS Karmøy Industri.

• Bedriften, som opprinnelig var en mekanisk bedrift, har i dag en tjenesteytende profil.

• Hovedkunde er NAV, som henviser arbeidssøkere til ulike attføringstiltak på Aski.

• Formålet til ASKI er å få avklart den enkelte deltaker sine forutsetninger for framtidig arbeid, gi nødvendig arbeidspraksis og kvalifisering, og bistå med formidling til det ordinære arbeidslivet. Aktivitetene i tiltakene skjer i reelle bedriftsmiljø.

• Virksomhetsområdene våre er bl.a. produksjon og salg av kjøkken/bad/garderobe, kopi- og profileringsartikler, butikk, budtjeneste, barnehagedrift, kantinedrift, kontortjenester og dataopplæring.

• ASKI har ca 240 tiltaksplasser og ca 70 personer er fast ansatt på bedriften.

• ASKI er i hovedsak eid av Karmøy Kommune, Haugesund kommune og Rogaland Fylkeskommune (81 %), men en rekke lokale bedrifter har også eierposter.

• Rundt 330 personer starter hvert år sin yrkesrettede attføring på bedriften. ASKIs mål er at alle som slutter etter endt tiltaksperiode i "Oppfølging til arbeid" skal være i en ordinær jobb når de slutter. Kravet fra NAV er at minst 65 % skal inneha ordinært arbeid med lønn når de avsluttes.