Nedkjølt optimisme

07.10.2016
Det "lugger" ennå. Optimismen har fått seg en nesestyver denne uka, selv om Aibel gleder stort.
50 ansatte permitteres ved Østensjø Rederi

Eide Marine Services havnet i skifteretten. 90 personer mister jobben.

Optimismen som ble tent da Aibel hanket inn storkontrakten på Dvalin denne uka er blitt en smule nedkjølt. Likevel er den verd å glede seg skikkelig over.

Prosjektet skal styres fra Aibels kontor i Oslo, der prosjekteringsarbeidet starter umiddelbart. Selve byggearbeidet vil bli utført på selskapets verft i Haugesund. På topp vil prosjektet kreve en bemanning på cirka 700 personer. Dette inkluderer prosjektering, bygging og arbeidet offshore

Viktig for både region og Aibel.

Men to andre og store bedrifter i storregionen vår har det verre. Mandag måtte Georg Eide ta sitt hjertebarn Eide Marine Services til skifteretten med begjæring om oppbud.

Det betyr at de ansatte ved selskapets hjørnesteinsbedrift på Halsnøy ikke lenger har en jobb å gå til. I alt er det om lag 90 personer som mister jobben. 55 av disse bor i Kvinnherad.

– Det var svært nedslående å motta denne meldingen. Dette er en mørk dag for hele Kvinnheradsamfunnet, og en dramatisk situasjon for alle som er berørt, sa ordfører Peder Sjo Slettebø.

Men Georg Eide gir ikke opp:

-No jobbar vi iherdig for å finna nye løysingar, for dette er altfor viktige arbeidsplassar for øysamfunnet vårt til at vi berre kan gi dei opp, sier han til Kvinnheringen.

At Østensjø har slitt, er ingen hemmelighet. Hele supplybransjen er i dyp krise, og det ventes store strukturendringer. Både Kjell Ivar Røkke, John Fredriksen og Kristian Siem (les: folk med penger) kretser rundt de tungtpustende offshorerederiene, og det er et spørsmål om tid før noen av dem må kaste inn håndkleet.

Fram til nå har Østensjø hatt oppdrag til alle sine 29 fartøy og vel 500 ansatte. Men i løpet av oktober blir fra tre til fem skip lagt i opplag. Rundt 50 av Haugesunds-rederiets seilende personell blir permittert.

– Dette er en situasjon vi har prøvd å unngå i det lengste. Men nå er det ikke forsvarlig å drive lengre. Markedssituasjonen og framtidsutsiktene for et utvalg av båtene våre innen supply og konstruksjon gjør at vi må legge skip i opplag, sier administrerende direktør Kenneth Walland i Østensjø Rederi til Haugesund Avis.

Han opplyser at det er norske sjøfolk som blir permittert.

– Hoveddelen av våre ansatte kommer fra nærområdet. En god del folk lokalt vil bli rammet. Det er mange dyktige folk og mye god kompetanse som vi ikke får nyttiggjøre oss av framover, sier Walland.