Norges største garnbutikk på nett

24.06.2016
I løpet av sine åtte første måneder i drift har Haugesundfirmaet Garnius.no rukket å bli Norges mestselgende nettbutikk for garn og strikketilbehør.
Den digitale garnforhandleren er nå nominert til «årets nykommer» blant 1100 norske nettbutikker.

Omsetningen av garn i Norge ligger årlig mellom én og halvannen milliard kroner. Lite av omsetningen skjer digitalt og på nett. Dette ønsker nettbutikken Garnius.no å gjøre noe med.
– Strikkemarkedet har vært overmodent for en digitalisering i lang tid. Ser vi for eksempel til USA,skjer rundt 50 prosent av garnkjøp på nett. Norge er i verdenstoppen både når det kommer til enheter per husstand som er koblet til nett og hva gjelder netthandel generelt. Strikke- og garn-produkter er nå hotte salgsvarer på nett også blant nordmenn, men prosentandelen som handler garn- og strikkerelaterte produkter ligger imidlertid langt under 10 prosent, sier daglig leder i Garnius.no, Raymond Østrem.

Utfordrer det etablerte

I dag er det i underkant av 1 000 fagforhandlere som selger garn- og strikkerelaterte produkter i Norge. Østrem forteller at Garnius.no ønsker å utfordre de tradisjonelle garn- og strikkebutikkene.
– Med enkle og effektive løsninger knyttet til kjøpsprosessen og utsendelsen av garn, har vi posisjonert oss og allerede nådd vårt mål om å bli landets mestselgende nettbutikk for salg av garn, forteller Østrem. Han forteller videre at Garnius.no har en helt annen størrelse på sitt lager sammenlignet med de fysiske garnbutikkene. I sine lokaler i Haugesund lagerfører nettbutikken mer enn 500.000 garnnøster i ulike farger og kvaliteter til enhver tid. En egen strikkedesigner gir Garnius.no muligheten til å selge produkter og oppskrifter med unike og varierte design.
Designet til Sigrun Gilje Hindal er i følge Østrem veldig populært. Hun produserer oppskrifter som passer for alle strikkeentusiaster, både for de erfarne og for uerfarne. Garnius har i  dag 13 ansatte i del- og heltidsstillinger.

Nominert til "Årets nykommer"

Forrige uke ble det offentliggjort at Garnius.no er én av tre nominerte i klassen «årets nykommer» når landets beste nettbutikker kåres under netthandelkonferansen LOAD.16 22. september. «Årets nykommer» kåres blant norske nettbutikker som er etablert etter 1. januar 2014 og som juryen mener viser stor satsningssvilje og potensial innen netthandel. Alle finalistene er plukket ut fra en liste med1100 nettbutikker som fikk minst en stemme i nominasjonen.
– Nominasjonen er en stor seier og en veldig hyggelig anerkjennelse for det vi holder på med, sier styreleder og Garnius-gründer, Stein Inge Svensen, som ikke legger skjul på at han har som mål om å ekspandere også til utenfor de norske landegrensene.Svensen har allerede erfaringer med utfordringer i bransjen, og kjent smaken av suksess i det internasjonale markedet med Lensit.no - en nettbutikk for kontaktlinser, som han i fjor solgte til tyske Mister Spex for et tosifret millionbeløp etter seks års drift. Salget gjorde det mulig for gründeren å bygge Garnius fra scratch.
– Med Garnius.no har vi bygget en helt ny organisasjon som en fortsettelse av det arbeidet vi startet på med Lensit, og hvor vi viderefører seks år med digital nettkompetanse, samt at vi har fylt på med ansatte med faglig innsikt rundt garn og strikkedesign, avslutter Svensen.

Under: Garnius-gründer Stein Inge Svensen

Versjon 2