Ny ryddejobb i Smedasundet

14.10.2014
Project Aware Smedasund, som i fjor satte norgesrekord i samling av avfall fra havbunnen, er i gang igjen..
har på tre år vokst seg til et av Norges største maritime miljøarrangement. Lørdag 18. oktober skal initiativtakerne Åge Wee og Willy Smedsvig på nytt organisere flere titalls dykkere, mannskap og fartøy i jakten på mer miljøfarlig avfall langs bunnen i Haugesund havn.

Høsten 2012 ble det hentet 32 m3 – eller 5,5 tonn søppel – opp fra havbunnen i Smedasundet, og året etter sto Project Aware Smedasund for en ny Norgesrekord med hele ni tonn avfall hevet på to timer. Den 18. oktober gjøres det igjen klart for et dugnadsprosjekt, men denne gangen av enda større dimensjoner.

Initiativtaker og daglig leder i bryggeprodusenten Wee Marine AS, Åge Wee, opplever en voksende interesse for miljøprosjektet, som nå går inn i sitt tredje år. Han ønsker alle dykkere nok en gang velkommen til å delta på dugnaden.

– Interessen har vært enorm, noe som har gjort det lett for oss å ta avgjørelsen om å fortsette med Project Aware Smedasund. I år håper vi på å nærme oss 70 dykkere i aksjon, og vi har stor kapasiteten til stede med mannskap og fartøy fra Karmsund Havnevesen, Brannvesenet, Friluftsrådet og Redningsskøyta, sier Åge Wee.

Se video fra undervannsdugnaden i Smedasundet 2013 her: http://www.youtube.com/watch?v=ibDTV5q-wJo

Næringslivet bidrar

I år som i fjor bidrar flere sponsorer med gjennomføringen av prosjektet. Blant disse er restaurant NB Sørensen, som tilbyr mat til dykkerne, og Stena Recycling, som stiller med containere for søppel. Karmsund Havnevesen er også i år hovedsponsor av miljøprosjektet.

Utover dette stiller sponsorer med premier i form av gaver og gavekort for totalt 46 000 kroner. Alle som har vært delaktig i opprydningen er med i trekningen av gavene.

– Nytt for i år er at vi har flere sponsorstands langs bryggen under arrangementet. Vi er glade for at næringslivet er mer på banen med sponsormidler enn tidligere, og det er tydelig at stadig flere ser viktigheten av dugnadsarbeidet som gjøres denne dagen, sier dykkerleder og initiativtaker Willy Smedsvig.

Avduking av miljøkunst

Før selve dugnadsdykkingen lørdag vil det bli avduking av en skulptur laget av kunstneren Roald Tellnes – en skulptur bygget på avfall hentet opp av sjøen fra fjorårets Project Aware. Statuen skal deretter overrekkes Kystverket og Karmsund havnevesen for deres viktige samarbeid i oppryddingen av Smedasundet for tredje gang. Skulpturen er sponset med midler fra Haugaland Næringspark, Haugesund Sparebank og Wee Marine.

Åge Wee, som i tillegg til Project Aware Smedasund står bak Foreningen Hummerhus, merker et økende miljøengasjement flere steder i landet.

– Jeg blir stadig kontaktet av folk som er interessert i å videreføre dette konseptet andre steder i Norge eller i utlandet, og det er jeg selvsagt veldig glad for. Vårt mål er ikke bare å rydde Smedasundet rent, men også å sette fokus på hva forsøplingen av havet gjør med dyre- og plantelivet, uansett hvor dette skjer. Om vi ser flere liknende prosjekter andre steder, vil det være nok en seier for Project Aware Smedasund, avslutter Åge Wee.