Nytt Oseberg-oppdrag til Aibel

28.05.2015
Prosjektet vil bli ledet fra Aibels nye kontorlokaler i Bergen, hvor inntil 29 medarbeidere vil være engasjert i studiefasen melder Aibel på sin nettside.
Aibel har fått kontrakt fra Statoil på å utføre en FEED-studie til prosjektet Oseberg Future Development Brownfield Topside. Kontrakten gir åpning for videre EPCI-oppdrag.

Prosjektet vil bli ledet fra Aibels nye kontorlokaler i Bergen, hvor inntil 29 medarbeidere vil være engasjert i studiefasen. Dersom Aibel får klarsignal til å gå i gang med realiseringsfasen, vil prosjektet beløpe seg på i alt 165.000 arbeidstimer og i snitt engasjere 45 medarbeidere.

Oseberg Future Development Brownfield Topside består av to hovedaktiviteter. Den ene aktiviteten går ut på å koble opp en ny ubemannet brønnhodeplattform (UWP) til Oseberg B-plattformen. Brønnhodeplattformen skal også kobles opp til Oseberg A, som vil forsyne den med kraft, styring og kjemikalieinjeksjon. Den andre aktiviteten gjelder modifikasjon på Oseberg Feltsenter knyttet til oppkobling av Kappa-brønner til Oseberg via den eksisterende Vestflanken-rørledningen.

– Tidligere modifikasjonsoppdrag på Oseberg har gitt oss verdifull erfaring som blir veldig nyttig i dette prosjektet. Ved å levere en god og grundig studie vil vi bevise at vi er den beste samarbeidspartneren også for gjennomføringen av EPCI-prosjektet, sier Aibels konserndirektør for Modifikasjoner, Jan Ståle Skår.

Arbeidet med FEED-studien starter umiddelbart og vil pågå fram til oktober. Et eventuelt EPCI-oppdrag (ingeniørtjenester, innkjøp, konstruksjon og installasjon) vil starte rundt årsskiftet og pågå fram til slutten av 2017.