Oppkalt etter kvinner og vin

28.02.2017
I denne rederfamilien har de fleste kvinnene et skip oppkalt etter seg.
Jorunn, Tove, Turid og Liv. Knutsen-rederiet har kalt opp flere av skipene sine etter kvinner i Seglem-familien, skriver sysla.no.

– Vi har hovedsakelig korte, solide kvinnenavn på flåten vår. Ofte er det skipets gudmor som blir oppkalt. Det er Trygve Seglem som bestemmer navnene. Det er hans privilegium. Han er åpen for innspill, men tar til syvende og sist avgjørelsen selv, sier Synnøve Seglem, viseadministrerende direktør i Knutsen OAS Shipping.

Trygve Seglem er hennes far, og han er administrerende direktør i rederiet.

Mange av skipsnavnene finnes i Seglem-familien. Tove er Synnøves mor, Liv er hennes bestemor, mens Turid er Trygves tante. I tillegg har de beholdt noen av navnene fra da rederiet het Knut Knutsen. Også disse skipene hadde kvinnenavn, som Anna.

– Noen av navnene kommer igjen. Navn fra fartøy som nå er ute av flåten vår, bruker vi på nye skip. Det gjelder blant andre Hilda, Tordis og Vigdis.

– Det er en fin gest å få et skip kalt opp etter seg. Hvem vet, kanskje kommer det en ny Synnøve Knutsen en gang i fremtiden, sier hun.

Det er ikke alltid at rederiet skifter navn på eksisterende skip som de kjøper. Det gjelder blant andre Dan Cisne, Dan Sabia og Dan Eagle.

Rederiets LNG-tankere skiller seg kraftig fra skipene med de staute norske navnene. De har fått navn etter spanske byer og vindistrikter.

– De to første LNG-skipene våre ble bygget i Spania. De hadde en stor andel spansk innhold, og skulle på kontrakt med spanske oljeselskaper. Skipene fikk navnene Bilbao Knutsen og Cadiz Knutsen.

Knutsen OAS Shipping har også tre LNG-tankere som er oppkalt etter spanske vindistrikter, blant annet rederiets to siste nybygg La Mancha Knutsen og Rioja Knutsen.

– Noen av våre japanske kolleger synes enkelte av de norske navnene er vanskelige å uttale. I operasjonelle havner er ikke skipsnavn et problem, da er det callingnummeret som er det viktigste, sier Synnøve Seglem.