Oppstart på Hydro-pilot

29.01.2018
Endelig er verdens mest energieffektive aluminiumsanlegg i produksjon- på Karmøy
Et halvt år er gått siden statsminister Erna Solberg klippet snora på pilotanlegget på Håvik. Nå er et i drift og  markerer begynnelsen på verifisering av verdens mest klima- og energieffektive aluminiumteknologi i industriell skala.

Sammenliknet med verdensgjennomsnittet vil teknologien Hydro har utviklet bruke 15 prosent mindre energi i aluminiumproduk­sjonen, med de laveste CO2-utslippene i verden. Prestisjeprosjektet skulle i utgangspunktet allerede ha vært i gang med å produsere det som blir verdens mest miljøvennlige aluminium. i november.

– Vi produserer nå aluminium i teknologipiloten, og vi er svært glade for at vi kan begynne å bruke denne teknologien i industriell skala. Med denne teknologipiloten har vi utviklet verdens beste elektrolyseteknologi, med lavt energiforbruk, høy produktivitet, og lav miljøpåvirkning, sier Hilde Merete Aasheim, konserndirektør for Hydros forretningsområde Primærmetall i en pressemelding.

Den banebrytende teknologipiloten består av fysiske teknologielementer og et mye bedre prosesstyringssystem. Flere av disse elementene kan tilpasses og brukes i Hydros eksisterende smelteverk. Teknologien er derfor ikke bare godt nytt for Karmøy, men for alle primærverkene i Hydro. Sammenlignet med verdensgjennomsnittet, vil teknologien Hydro nå har utviklet redusere energiforbruket i aluminiumsproduksjonen med 15 prosent. Årlig vil pilotfabrikken produsere 75 000 tonn aluminium per år, i tillegg til eksisterende kapasitet på cirka 200 000 tonn per år.

Pilotanlegget på Karmøy vil koste rundt 4,3 milliarder kroner når det står ferdig. Karmøyanlegget består av 48 elektrolyseceller som Hydro selv har utviklet. I tillegg bygges det 12 såkalte forskningsceller hvor man skal prøve å redusere energibruken ytterligere.

– Vi er stolte, men vi føler også et veldig stort ansvar for å forvalte disse verdiene. Det er store investeringer som er lagt ned, og vi skal også klare å levere resultater på de forutsetningene som ligger i prosjektet. Det er en milepæl i dag. Det er gjort fantastisk mye godt arbeid over lang tid, og nå er vi i gang, sier fabrikksjef Tom Petter Johansen.