Optimisme i Haugesundregionen

27.03.2015
Bedriftene i regionen ser positivt på fremtiden, viser ny undersøkelse utført av næringsforeningene på Vestlandet.
20% av bedriftene i Bergen og 18% av bedriftene i Stavanger sier at de vil ha en negativ utvikling på antall ansatte det neste året. Til sammenlikning sier bare 8% av de spurte bedriftene i Haugesundregionen det samme.

Totalt sett forventer 75% av bedriftene på Vestlandet at 2015 blir like godt eller bedre enn 2014, mens 25% forventer nedgang. I Haugesundregionen isolert er dette tallet på 84%.

- Dette viser at våre bedrifter har tro på sine evner til omstilling i et tøft marked, sier adm. dir. i Haugesundregionens Næringsforening Egil Severeide. Hele 50% av bedriftene som deltok i undersøkelsen sier at de er avhengige av det som skjer i oljebransjen. De største utfordringene for Vestlandet de neste fem årene er ifølge bedriftene, sentrert rundt infrastruktur, omstillings- og innovasjonsevne og oljeprisen.

- Det kommer til å bli enda viktigere for de lokale bedriftene å være på tå hev. Infrastrukturen blir stadig bedre, men det er ingen sovepute. Det er viktig at vi ser verdien av et Vestland som står samlet om Rogfast, Hordfast og E134, avslutter Severeide.

Av de 1500 bedriftene som deltok i undersøkelsen var 130 av dem fra Haugesundregionen.

Les også: Johan Sverdrup oppdrag til Aibel

Optimisme