Outsourcer all IT-drift til 70 mill.

28.01.2019
Lokalt samarbeid gjør susen: Fra venstre: Tiril Fjeld (Avdelingsleder Atea), Einar Vaage (Regionsdirektør Atea , Vest), Frode Garlid (CFO DeepOcean), Øyvind Mikaelsen (CEO DeepOcean)
DeepOcean velger Atea som leverandør når undervannsselskapet skal opp i skyen.
Oljeserviceselskapet DeepOcean velger Atea som tjenesteleverandør når de skal outsource alt av IT-drift – signerer avtale på opp til 70 millioner kroner.

Med skip og kontorer spredt på lokasjoner over hele verden er DeepOcean avhengig av en stabil partner og skalerbare løsninger til ulike tider på døgnet.

Selskapet velger Atea både grunn av kompetanse og lokal tilstedeværelse ved hovedkontoret, sier DeepOceans Chief Financial Officer, Frode Garlid :

• Vi så at Atea forsto våre endrede utfordringer og behov bedre enn tradisjonelle IT-leverandører. Dette kombinert med høy kompetanse på skytjenester og det tette samarbeidet med det lokalet kontoret var avgjørende for vårt valg av Atea som leverandør.

Avtalen ble signert 3. desember 2018, og gjelder de neste fem årene, med mulighet for forlenging i ytterligere to år for tjenester. Samlet har avtalen en verdi på opp til 70 millioner kroner og innebærer leveranse av Microsoft Azure skytjenester, driftstjenester og hardwareløsninger, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Atea er stolte av å jobbe med en fremmoverlent kunde som DeepOcean, sier Ateas administrerende direktør Michael Jacobs:

• Offshoresektoren har vært gjennom tøffe år, men har også kommet styrket ut. DeepOceans valg om å ta skrittet helt ut i skyen er et tydelig effektiviseringsgrep, som umiddelbart vil gi avkastning. Vi er stolte av å være med på fremtidens petroleumseventyr.

Om DeepOcean:
DeepOcean operer en flåte på 14 skip, 48 ROV’er og 16 enheter for grøfting og nedgraving av kabler på havbunnen. Vi tilbyr våre tjenster innenfor undervanns prosjekter i Olje og Gass sektoren samt Fornybar Energi markedet. Vi leverer prosjektledelse, ingeniørtjenester og offshore operasjoner, både som totalleverandør (EPCI) eller som underleverandør av individuelle arbeidspakker for større installasjonsprojekter.

Basert på en omfattende erfaring tilbyr DeepOcean et bredt spekter av subseatjenester som inkluderer survey og

havbunnskartlegging, subseainstallasjon (SURF), sjøbunnsintervensjon, inspeksjon, vedlikehold og reparasjon (IMR) og fjerningsoppdrag. www.deepoceangroup.com

Om Atea Norge (Atea AS):
Atea er Norges ledende og mest sertifiserte IT-leverandør, og har bredde- og spisskompetanse innenfor alle deler av IT-infrastrukturmarkedet. Vi er 1650 ansatte og har kontorer i 25 byer fordelt over hele Norge. Atea-konsernet er Norden og Baltikums største, samt Europas nest største leverandør av IT-infrastruktur. Selskapet er notert på Oslo Børs og omsatte for omtrent NOK 32,4 milliarder i 2017. www.atea.no