Penger å tjene på fornybart?

07.04.2014
Aibel gikk inn i fornybar-markedet for to år siden, og blir der. Kværner styrer unna.
Mens Aibels converter-plattform Dolwin Beta etter planen skal betjene strøm fra tre vindvarmer utenfor kysten av Tyskland, har Kværner bestemt seg for å holde seg unna fornybarmarkedet.

Mange og store utviklingsjobber skal gjøres innenfor produksjon av fornybar energi i årene som kommer dersom verden skal nå vedtatte klimamål.

Er den norske design- og konstruksjonsindustrien på banen for å skaffe seg kontrakter i fornybarbransjen? spår bransjeblade4t Offshore.no.

Aibel svarer for sin del ja. Om ikke lenge skal selskapet installere sitt første fornybarprosjekt. Converter-plattformen Dolwin Beta er bygget i Dubai, og skal etter planen ende opp 75 km utenfor kysten av Tyskland. Plattformen er 74 meter bred, 100 meter lang, veier 23.500 tonn og skal motta vekselstrøm fra tre vindmøllefarmer. Strømmen skal så omformes til transporterbar likestrøm før det sendes videre.

- Vi startet dette forretningsområdet, som vi rett og slett kaller fornybar, for over to år siden. Dolwin Beta er det første prosjektet. Målet er å ta med oss kompetansen vi har bygget opp fra olje og gass inn i dette nye markedet, sier kommunikasjonsdirektør i Aibel, Bjørg Sandal.

Les mer her: