Prosjekt- «donér» en ansatt til framtidens arbeidstakere

26.02.2020
Gro Verpe er prosjektansvarlig for Teknologi lab på Gamle Slakthuset for barn i alderen 8-13 år fra 25. til 27. juni.
- Vi ønsker å etablere Teknologi lab som sommeraktivitet for barn, sier Gro Verpe i Gamle Slakthuset.
Haugesund Kommune ser for seg en Teknologi lab som sommeraktivitet for barn i alderen 8-13 år på Gamle Slakthuset fra 25. til 27.juni. De har sammen med Grunderloftet  fått kr.100.000,- i støtte til opprettelse av en Demo lab, som gjør dem i stand til å kjøpe inn en del utstyr, men de ønsker de også ytterligere hjelp fra næringslivet i regionen...

Gro Verpe er arrangement- og informasjonsansvarlig i Gamle Slakthuset og er ansvarlig for prosjektet. Hun håper næringslivet ser nytteverdien av å vekke interessen for disse fagene hos elever allerede på barneskolenivå. –Næringslivet kommer til å få mer og mer bruk for folk som behersker programmering og koding fremover, men da må vi tidlig stimulere og pirre nysgjerrigheten til elevene. Under Teknologi lab vil vi for eksempel kunne tilby aktiviteter som koding, 3D modellering og print, vinylkutting, og bruk av VR, sier Verpe.

-Vi setter stor pris på tiltaket kommunen setter i gang her. Næringslivet sliter allerede med å få tak i nok fagfolk innen it-faget. Vi har tidligere bidratt til å etablere en ressursgruppe sammen med høyskolen for våre medlemsbedrifter innen it. Hensikten her har vært å få etablert et eget studie på HVL for å utdanne flere fagfolk. Det at en nå stimulerer interessen for teknologifagene allerede på barneskolenivå, mener vi er et smart grep for å sikre fremtidens arbeidskraft. Vi håper bedriftene ser nytten av dette og bidrar, sier Bernt Jæger, adm.dir i Næringsforeningen Haugalandet.

-Vår målsetting er å være med å bidra til et økosystem for koding. Det er mange bedrifter på Haugalandet som sitter på mye kompetanse som vi kan dra nytte av til dette prosjektet. Vi ønsker å komme i kontakt med bedrifter/enkelt personer som kan bidra på disse feltene: Koding (enkel bruk av micro:bits, lego), bygge og kode enkle droner, VR, kunnskap om kommunikasjon og reklame, Tik Tok video, og 3D printing.  Dersom bedrifter eller enkeltpersoner ønsker å bidra, kan de kontakte Gro Verpe på mail: gro.verpe@haugesund.kommune.no

Les også: Skrikende mangel på fagfolk