Racerbil med utstyr fra Vats

17.11.2016
Racerbilen «Gnist» er stappfull av komponenter og teknologiekspertise fra Vats-baserte Arrow Norway.
Framtidsrettede elektronikkeksperter i Vats har bidratt til Skandinavias første firehjulsdrevne elektriske racerbil som går fra 0 til 100 på to sekunder. Bilen har målt krefter på europeiske racerbaner i år, med Arrow både på og under panseret., skriver Medvind24.no.

Jakob Hatteland solgte Hatteland Electronic til amerikanske Arrow i 2000, men arbeidsplassene har forblitt i Vats. (red. anm)

Siden 2012 har studentorganisasjonen Revolve ved NTNU bygget racerbiler. Da Revolve i 2014 tok kontakt med daglig leder Frode Robberstad i Arrow Norway, så han sitt snitt til å være med på det ambisiøse fartsprosjektet med Norges fremtidige teknologielite.

- Vi satser på de kundene vi skal leve av om fem år. Revolve-studentene ved NTNU er noen av dem. De tenker annerledes enn oss, og de utfordrer måten den etablerte teknologibransjen tenker. Om noen år er de våre arbeidsgivere og kunder. Dette er folka å sette penger på nå, mener han.

Siden 2012 har studenter fra en rekke linjer ved NTNU brukt store deler av året på å designe, utvikle og bygge racerbiler. I 2012 stilte Revolve til konkurranse med sin første bil. Siden har de konkurrert med biler fra noen av Europas ledende universiteter hvert år.

- Vi innså fort at Revolve-prosjektene var så viktige at vi måtte involvere oss mer.  Da Revolve bygget 2014-modellen «Vilje», bidro vi med komponenter og rådgivning. Da jeg skrudde på TV-en en vårkveld seks måneder senere, så jeg bilen og innslaget som handlet om Revolve NTNU . Jeg tenkte med meg selv at «denne bilen er full av Arrow, og ingen vet det. Det må jeg gjøre noe med», forteller Robberstad.

Les mer her: