Rock, talentutvikling- og litt galskap

20.11.2013
Rockestjernen Bruce Dickinson kommer, Mattias Klum, en av verdens mest kjente naturfotografer kommer, den danske idrettsforskeren Rasmus Ankersen kommer, det samme gjør filosofen Henrik Syse.

Hvor?

På Haugalandskonferansen2014, selvfølgelig. For å snakke om hvordan vi skal få tak i, utvikle og beholde talentene i og rundt oss.

De finnes i enhver organisasjon og kultur. Men de synes ikke alltid. Hvordan skal vi lokke fram talentet hos rørleggeren, læreren, avdelingsingeniøren, linjelederen  og foredle det til det beste for bedriftene og samfunnet.

«Flinke folk»  er hovedtema under neste års konferanse.

Programmet for årets store happening for næringslivsledere og politikere er på det nærmeste klart. I fjor var det ventelister og over 600 deltakere.  Ambisjonene er ikke mindre for 2014. Over 400 er i skrivende stund forhåndspåmeldt.

Og HN-direktør Egil Severeide og prosjektleder Bernt Jæger mener det er et sterkt og kunnskapsrikt knippe foredragsholdere som er hentet til Haugesund 7. mars neste år.

-Temaet er aktuelt. Det er åpenbart at en av vår store utfordringer som nasjon er å bygge en kunnskap og kompetanse som gjør at vi kan leve med det høye lønns- og kostnadsnivået vi har opparbeidet oss. Da blir det å lete etter talentene og utvikle dem hvorenn de måtte finnes i  organisasjonen, en viktig oppgave, sier Severeide og Jæger.

Les om lokalt talent som deltar på Haugalandskonferansen:

De mener programkomiteen i år har våget å tenke ut av boksen i jakten på foredragsholdere. Iron Maiden-stjernen Bruce Dickinson er kanskje det beste eksemplet på det.

-Vi har strukket oss langt, med tror det skal bli artig og nyttig å høre hvordan stjernevokalisten har vært med å bygge et av verdens største heavymetal-band og kombinert det med lidenskapen som flyger og entreprenør. Folk tåler  en smule galskap, sier de to.

Mattias Klum har et unikt talent for naturfotografering  på konstant jakt etter det perfekte øyeblikk.  Hans historie er vel verdt å både se og høre. Rasmus Dankertsen har prøvd å finne ut hvorfor enkelte grupper eller steder får fram internasjonale idrettsstjerner; er det genetisk , er det treningskultur eller andre faktorer som avgjør.

Men det blir ikke bare utlendinger på neste års Haugalandskonferanse. Filsosofen Henrik Syse ser på de etiske sidene ved talentutvikling, fra Fevik kommer fyrverkeriet Agnes Berntsen, opprinnelig fra Jæren,  før Ole Paus  tar et skråblikk på talentutvikling og andre aspekter ved samfunnsutviklingen.

Et panel med lokale talenter skal fortelle sine historier og vi får eksempler fra bedrifter som har satt talentutvikling i system.

Og om kvelden er det stor fest i Rica Maritim med underholdning og mingling.

I fjor var vi over 600 på festen også. Tilbakemeldingene fra den kvelden tyder ikke på at vi bli færre i år, sier Severeide og Jæger.

Mattias Klum filming in Stockholm Archipelago. Byline: Samuel Svensäter.

Den svenske naturfotografen Mattias Klum blir et av trekkplastrene under Haugalandskonferansen 2014