Selger andel til nettgigant

30.11.2018
Et av Nordens største mediekonsern skal bidra til å få Garnius ut i Skandinavia
Egmont Publishing har kjøpt en minoritetsandel i Garnius.no AS, Norges største nettbutikk for salg av garn og strikketilbehør

«Garnius er et spennende selskap i sterk vekst, som vi forventer oss mye av fremover. For Egmont er garn- og strikkesegmentet attraktivt, og passer godt med målgrupper vi når med våre mange kjente merkevarer,» sier leder for e-commerce i Egmont Publishing, Cato Broberg.

Garnius.no ble etablert av Stein Inge Svensen i januar 2016, og omsetter i inneværende år for ca. NOK 90 millioner. Selskapet har i løpet av tre års drift tatt en ledende posisjon innen salg av garn på nett i Norge, ved å tilby kvalitetsgarn til en god pris.

• Vi står nå foran en stor satsing i Skandinavia, og vil ha god nytte av den kompetanse og det nettverket Egmont har i disse landene, sier Svendsen til Næringsforeningen. Han vil ikke utdype hvor stor andel Egmont har kjøpt, men sier at han ikke har noen planer om å gi fra seg aksjemajoriteten. Egmonts inntreden skjer gjennom en emisjon. I dag eier Svendsens selskap Arealutvikling Holding 80 prosent av aksjene, mens daglig leder Raymond Østrem har 20 prosent.

I 2016 ble Garnius kåret til vinnere av årets Vekst- & Nyskaperpris i hjemkommunen Karmøy, og var samme år en av tre finalister i Postens kåring av Årets nasjonale nykommer innen netthandel. Dette er ikke første gang Svensen har lykkes på nett. I 2009 etablerte vestlendingen nettbutikken Lensit.no, som selger kontaktlinser på nett. Selskapet utviklet seg til å bli Norges største innenfor sitt segment og ble i 2015 solgt til Tyske Mister Spex.

«Vi er svært fornøyd med å få Egmont inn på eiersiden. Vi har hatt en eksplosiv vekst og har lykkes ved å ta de de riktige investeringene og ansette dyktige folk. Samarbeidet med Egmont gir oss et enda sterkere fundament for videre satsning og vekst. Egmont har mye kompetanse innen netthandel og området garn og strikk. Vi ser mange mulighet for synergier, blant annet inn mot vår satsning på egenproduserte design», sier majoritetseier i Garnius, Stein Inge Svensen.

Egmont har siden 2013 satset innen netthandel, og har i dag et sentralt team på 10 personer som jobber dedikert med utvikling av netthandel-selskapene. Egmonts portefølje består av primært nordiske selskaper med en samlet omsetning på over EUR 300 millioner i 2018, og inkluderer rasktvoksende selskaper som Jollyroom, Bagaren och Kocken, Outnorth, Fjellsport, Med24 og Nicehair.

Egmont er et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Egmont er en stiftelse, og Egmont Fondet deler årlig ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge. Stiftelsen står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper.