Skal lede Haugaland Næringspark

25.02.2019
Tiril Fjeld har fått gode skussmål som regionsjef i Atea. Nå venter tøffe utfordringer som leder av næringsparken på Gismarvik.
I dag blir Tiril Fjeld presentert som ny leder i Haugaland Næringspark. -Et spennende valg, skriver NH-direktøren
Det er sikkert mange som sperrer øynene opp og lurer på hva en suksessfull, lokal IT-leder kan få til som sjef for det som betegnes som Norges største næringspark, sier Egil Severeide.

Den dekker 5000 mål med et tilhørende havneareal på 133 mål samt ca. 80 meter dypvannskai.

Tiril har allerede markert seg som en driftig leder og skarp observatør. Som regionleder kunne hun og de 27 ansatte ved kontoret i Haugesund og Stord glede seg over å vinne konkurransen om å bli «Årets Atea-by» i 2018.

Les pressemeldingen:

I Næringsforeningens nettverk har Tiril vist engasjement og gjennomføringskraft.

Men det er en ganske annen utfordring å fylle landets største næringspark med bedrifter.

Jeg har tidligere etterlyst internasjonale ambisjoner hos eierne av Haugaland Næringspark. En av landets største næringsparker bør jakte etter storfisker, men har verken hatt ressurser eller mannskap til å bearbeide det internasjonale markedet.

Det er ikke sikkert Tiril Fjeld klarer å følge dette sporet på egen hånd. Men sammen med kanoner som ONS-general Leiv Johan Sevland og Jostein Kalsheim i Smedvig Eiendom får hun den beste drahjelp hun kan tenke seg. Sevland har et vanvittig nettverk i internasjonal olje- og gassindustri, og kan være en effektiv døråpner til utenlandske selskaper som knapt aner hvor næringsparken på Gismarvik ligger.

Som styreleder vil han gi Haugaland Næringspark en helt annen tyngde i møtet med store kunder.

Ved siden av jobben med å trekke nye bedrifter til regionen, blir det viktig å få private investorer inn som eiere i selskapet. Nå er det kommunene som eier næringsparken: Karmøy Kommune 46,05 %, Haugesund Kommune 33,12 %, Tysvær Kommune 10,85 %, Vindafjord Kommune 7,88 % og Bokn Kommune 2,10 %.

Men meningen er åpne for private eiere. Den prosessen krever også sitt.

Haugaland Næringspark er et av regionens største aktivum med en ytterst sentral beliggenhet langs E39.  Den er en av grunnpillarene i visjonen om å gjøre regionen vårt til Vestlandets knutepunkt.

Tiril Fjeld får en tøff, men spennende utfordring og vi ønsker henne lykke til!