Slanker seg etter fusjon

19.12.2017
Et av verdens største offshorerederier er på en storstilt slankekur
Basert på de første seks månedene som som ett selskap, setter nå Solstad Farstad som mål å spare 700-800 millioner årlig, ifølge en børsmelding gjengitt i sysla.no.

Da Solstad Offshore, Farstad Shipping og Deepsea Supply fusjonerte i sommer, lanserte de en plan om å utløse mellom 450 og 600 millioner i synergier. Nå melder Solstad Farstad at det så langt har spart 400 millioner på sammenslåingen.Selskapet opplyser at innsparingene så langt kan relateres til tre områder. Administrasjonskostnadene onshore har blitt redusert ved en ny organisasjonsstruktur der kontorer har blitt slått sammen på global basis og funksjoner har blitt sentralisert. Prosjekter innen informasjons- og kommunikasjonssystemer har blitt iverksatt, og ifølge selskapet vil dette fortsette å øke effektiviteten og styrke operasjoner.

For mannskap offshore har utgifter blitt kuttet gjennom å skreddersy sammensetningen av mannskap til hvert fartøy, krav knyttet til flagging, kundebehov og operasjoner i forskjellige områder.

Å kombinere de tre selskapene har også gitt stordriftsfordeler knyttet til innkjøp og logistikk, og dette vil fortsette å føre til reduserte kostnader knyttet til vedlikehold og tørrdokking, heter det i børsmeldingen.