Slik skal det gjøres!

27.02.2019
Koordinator for aktivitetsplikten, Nina Moi, og leder i NAV Karmøy-Bokn, Stine K. Bjelland. (Foto: h-nytt.no
Dette er en gladsak du bør ta deg tid til å lese...
Siden oppstarten i februar i fjor har NAV Karmøy-Bokn hjulpet rundt 50 ungdommer over i arbeid, tilbake til studier eller andre arbeidsrettede  tiltak, sto det å lese i h-nytt.no denne uka. I artikkelen får vi dokumentert at hardt arbeid kan gi resultater innenfor et område som blir stadig viktigere i vårt samfunn: Hvordan sikre at alle kan få seg noe meningsfullt å gjøre.

-I februar i fjor fikk aktivitetsplikten egne lokaler i Kopervik og Nina Moi ble ansatt som koordinator for å hjelpe de under 30 i å komme seg tilbake i arbeid .De harde fakta viser at 29 prosent har kommet seg ut i lønnet arbeid, ni prosent har gått ut i læreplass, syv prosent har fortsatt eller startet på videregående skole, mens syv prosent har gått over i høyere utdanning.

– Det er helt fantastisk. Jeg og kollegaen deler ut kniper hvis de er mottakelige for det. Det vanker hyl og gledesdans, forteller Moi om hvordan de reagerer når de får vite at noen har lykkes.

– Det er ungdommene selv som er den største årsaken til suksessen! Vi veileder, pusher og motiverer dem, men de gjør i stor grad jobben selv, legger hun til.

Her  kan du lese hele saken