Solgte- og fikk mer trafikk

04.06.2020
Havnedirektør Tore Gautesen har fått betydelig aktivitetsøkning ppå Husøy etter utvidelsen. Her sammen med Ove Nedrebø i Veidekke.
Havnesalg og økt trafikk gav Karmsund Havn solid inntektsløft i fjor

I 2018 hadde selskapet salgsinntekter for 99,5 millioner kroner. I løpet av 2019 økte inntektene med 40 prosent og endte på 139,2 millioner kroner.

– I tillegg til salget av Kopervik havn (35 mill.kr), skyldes dette i hovedsak økt trafikk ved Husøy, fortsatt vekst i cruisetrafikken, samt oppdrag med vår havnekran, sier havnedirektør Tore Gautesen til Haugesunds Avis

Selskapets kostnader økte samtidig med drøye ti millioner kroner fra 80,5 i 2018 til 90,8 millioner kroner i fjor.

Det lokale havnesamarbeidet har delt eierskap med kommunene Karmøy (38,46 %) og Haugesund (38,46 %) som største eiere. Bømlo, Tysvær, Bokn og Sveio har mindre eierandeler.

Miljøfokus

Styret i selskapet ledes av Johan Rokstad

– Det interkommunale selskapets målsetting er å gjøre Karmsund Havn til et konkurransedyktig alternativ for transportnæringen, og arbeide aktivt for å styrke tilbud og service innen kjerneområdene nasjonal og internasjonal gods- og containertrafikk, cruisetrafikk, offshore og fiskeri. Det skal kontinuerlig legges til rette for en utvikling av moderne havneteknisk infrastruktur for hele havneområdet i den grad det er nødvendig, for å øke eller opprettholde aktivitetene innenfor kjerneområdene, skriver Rokstad i årsberetningen.