Solstad med i gigantrederi

06.02.2017
Solstad Offshore blir viktig brikke i etableringen av verdens fjerde største offshoreselskap. Hovedkontoret blir i Skudeneshavn
Farstad Shipping har inngått en restruktureringsavtale med selskapets långivere og obligasjonseiere i tillegg til John Fredriksen-selskapet Hemen Holding og det Kjell Inge Røkke-dominerte Aker.

Det opplyser selskapet i en børsmelding mandag, i følge dn.no

I meldingen opplyses det også at selskapet vil slå sammen Solstad Offshore, Farstad og Deep Sea Supply. Den foreslåtte sammenslåingen vil ifølge selskapet skape verdens fjerde største offshore supplyskip-selskap med 154 fartøy i flåten.

Det nye selskapet vil ifølge meldingen operere 33 fartøy av typen CSV, 66 av typen PSV og 55 av typen AHTS.

Lars Peder Solstad er innstilt som administrerende direktør i det nye offshore-selskapet Solstad Farstad.

Klokken 14 mandag presenteres planene i et felles pressemøte i Akers lokaler på Fornebu.

– I over ett år har vi argumentert sterkt for konsolidering i offshore supply skip-industrien (OSV). Vi tok et sted i fjor da REM Offshore ASA ble innlemmet i Solstad Offshore. Med en suksessfull ferdigstillelse av det nye konstillasjonen tar vi enda noen steg mot å bygge et verdensledende OSV-selskap, sier Solstad-direktør Lars Peder Solstad .

Partene ønsker at det nye selskapets hovedkontor skal ligge i Skudeneshavn.

Peker på Fredriksen som vinneren

Men selv om det nye selskapet kan bli en global gigant, kan det være langt igjen til å bli et investerbart selskap, tror analytiker Kim Andre Uggedal i Fearnley Securities.

– Kapitalstrukturen i det nye selskapet ser ikke nødvendigvis skikkelig bra ut, sier han.

Analytikeren tror konsolideringen får liten eller ingen effekt på markedet det opererer i, som er preget av skip i opplag og lave rater.

– Jeg tror på prinsippet om at man står sterkere sammen. Men det er ikke gitt at om du slår sammen tre dårlige selskap til ett selskap at det sammenslåtte selskapet er bra, sier han.

De norske milliardærene John Fredriksen og Kjell Inge Røkke er begge med på laget.

Les mer her: